آموزش

رئیس معارف بدخشان: نبود معلمان مسلکی یک مشكل عمده سر راه معارف بدخشان است

 

متعلمين :

نبودآب صحی آشامیدنی و نرسیدن کتب درسی به وقت وزمانش مشکل اساسی ما ست

فيض آباد باختر 17 حمل

رئیس معارف ولایت بدخشان میگوید، که معارف بدخشان به کمبود معلمان مسلکی در ولسوالی های دوردست آن ولایت مواجه است.

شمس الله "شمس" رئیس معارف بدخشان به خبرنگارآژآنس باختر گفت که نبود معلمان مسلکی دراین ولایت یک چالش عمده معارف بدخشان بوده وما در عوض ششصد معلم اجیر را به خاطر پیشبرد امور درسی استخدام نموده ایم.

شمس افزود که کمبود آب صحی آشامیدنی ، نبود تعمیر، کمبود معلمین مسلکی و صعب العبوربودن راه های مواصلاتی چالشهای دیگری اند که معارف بدخشان به آن مواجه است.

رئیس معارف بدخشان خاطر نشان ساخت که این ریاست توانسته است کتب درسی پنج ولسوالی دروازها را از طریق کشور تاجکستان به مکاتب آن ولسوالی ها ارسال نماید.

محمد جمیل متعلم صنف نهم یکی از مکاتب شهر فیض آباد به آژانس باختر گفت در مکتبی که من درس میخوانم آب صحی آشامیدنی وجود نداشته و کتب درسی همچنان به وقت وزمانش برای ما نمی رسد.

در ولایت بدخشان ششصدو پانزده مکتب وجود دارد که از جمله 178 مکتب تعمیر خامه 65 مکتب نیمه پخته و 203مکتب تعمیر پخته واساسی و 169 مکتب دیگر فاقد تعمیراند که درخانه های کرایی، مساجد وفضای باز درس میخوانند.

شمس الله "شمس" گفت که درسال 1392 درنظراست  از طریق موسسات  ودونرها برای تعدادی از مکاتب تعمیر ساخته شود که تاکنون موسسه جی -، آی زید آلمان ساختمان تعمیر ده مکتب را تعهد نموده و در نظر است که  این مکاتب درولسوالی ها ده الی دوازه مکتب دیگرساخته شودوما با وزارت معارف هماهنگ هستیم تا یکتعداد مکاتب را از طریق بودجه آن وزارت ساخته شود و هم توجه دونر ها را نیز جلب میکنیم تا با ما همکاری نمایند

سلطان حبیب غریب یار، پدریکتن از متعلمان به آژانس باختر گفت که دراکثر مکاتب ولایت بدخشان میز وچوکی برای تدریس شاگردان وجود ندارد که نسبت نبود میز وچوکی اطفال ما دچار مشکل صحی شدند.

رئیس معارف بدخشان در مورد اکمال میز وچوکی مکاتب که اکثر شاگردان بدون میز و چوکی تدریس میشوند گفت که وزارت معارف بودجه را که به معارف این ولایت اختصاص داده کفایت نمی کند وبه هیچ وجه تکافوی میزو چوکی شاگردان معارف این ولایت را نمی کند، ومعارف این ولایت در نظر دارد تا با همکاری موسسات این معضل را مرفوع نمایم.

رئیس معارف بدخشان در مورد اینکه چند مکتب درولایت بدخشان مسدود میباشد چنین گفت ، در حدود سه الی چهار مکتب درولسوالی وردوج نسبت جنگ فعال نیستند وی خاطر نشان ساخت که طالبان در مورد فعال بودن مکاتب کدام مشکل ایجاد نکرده اند.

رئیس معارف میگوید که در سال 1392،219 بست معلم به معارف بدخشان داده شده تا معلمین جدیداستخدام گردد که از طریق رقابت آزاد وتحت نظر کمیته ولایتی کار استخدام آن ادامه داشته و توجه صورت میگیرد تا جوانان تحصیل کرده استخدام گردند.

درسال 1392، 32000، شاگرد جدید الشمول جذب گردیده که از جمله 14600 تن آنها را دختران تشکیل میدهد و به تعداد ده هزار وششصد شاگرد در سال 1391 از صنف دواردهم فارغ گردیده اند.

رئیس معارف بدخشان دراخیر گفت که درمجموع سه صدو چهل وسه هزار وسه صدوهفتاد چهار شاگرد دربخش تعلیمات عمومی در معارف بدخشان وجود دارد که یکصدو شصت ویکهزارونهصد وبیست تن شانرا دختران تشکیل میدهد که توسط نه هزار و چهار صدو هفتاد ودو معلم تدریس میشوند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا