صحت

وزیرصحت:دسترسی به خدمات صحی حق هر فرد است

کابل باختر 18 حمل
وزارت صحت از روز جهانی صحت زیر شعار( پوشش صحت همگانی همه کس در همه جا) امروز تجلیل کرد.
به گزارش خبر نگار اژانس باختر  داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه گفت  یک گپ عالیست که هر کس دسترسی به خدمات صحی داشته باشد و دسترسی به خدمات صحی حق هر فرد است  بدون در نظرداشت موقعیت جغرافیایی یا از کدام نژاد است  حق دارد به خدمات صحی دسترسی داشته باشد.
داکتر فیروزاضافه کرد ، در بسیاری کشور های پیشرفته  دنیا تمام انسان ها دسترسی به خدمات صحی ندارند.
کشورامریکا از نگاه عاید سالانه به مراتب از هر کشور دیگر خوبتراست مگر هنوز 4 میلیون  انسان در امریکا دسترسی به خدمات صحی ندارد.
به گفته وی از سال 2002 تا حال عرضه خدمات صحی پیشرفت های قابل ملاحظه صورت گرفته 9 درصد مردم به خدمات صحی  دسترسی داشتن  اماحال اگر یک ساعت فاصله  راه  را پیاده میروند  60 فیصد مردم  در مراکز صحی به خدمات  دسترسی پیدا می کندو اگر 2 ساعت پیاده راه بروند تا 90 فیصد مردم به خدمات صحی دسترسی پیدا میکند.
او گفت در این اواخر بیش از 40 مر کز صحی را ایجاد کردیم تا بتوانیم  دسترسی مردم را  به خدمات صحی بیشتر نماییم، تا فاصله بین مرکز صحی و خانواده  کمتر شود.
اوبه کاهش میزان مرگ ومیر مادران و کودکان  اشاره کرد و گفت در سال 2002 در هر صد هزار تولد زنده  1600 مادر  جان خود را از دست  می داد اما در سال 2015 به 396 کاهش یافته   مرگ میر به  همین گونه میزان مرگ و میر کودکان  از 257 کودک در هر یک صد هزا رتولد به 55 کودک کاهش یافت.
همچنان داکتر فیروز علاوده نمود که وزارت صحت عامه طرحی را  با حکومت و همکاران بین المللی خویش شریک ساخته است که در آن بیشتر روی وضع مالیات بالای وارد کننده گان کالا های مضر از جمله تنباکو و دیگر محصولات که با استفاده از آن صحت انسان را آسیب میرساند تاکید صورت گرفته است و با تطبیق این طرح ها نه تنها عواید داخلی کشور بیشتر میگردد بلکه  بودجه وزارت صحت عامه نیز افزایش میابد.
در همین حال مجیب الرحمن څمکنی رییس کمیسیون صحت در مجلس نماینده‌گان هدف از تجلیل ازین روز را جستجوی راه های مناسب برای افزایش دسترسی مردم به خدمات صحی دانسته و گفت که  بخش صحت باوجود چالش های پیشرو توانسته است که عرضه خدمات صحی را در کشور بهبود بخشد و سطح دسترسی مردم را به خدمات صحی بلند ببرد.
از سوی دیگر داکتریک پیپرکورن نماینده سازمان صحی در افغانستان گفت  که در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی در بخش صحت صورت گرفته که سازمان صحی جهان در آن نقش بارز داشته است و ما تلاش داریم تا در سال های آینده به همکاری وزارت صحت عامه خدمات صحی با کیفیت را در نقاط دور دست کشورنیز  فراهم نماییم. مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا