گزارش ها

تشدید فعالیت های سیاسی برای حل بحران افغانستان

کابل/ ۱۰  میزان /باختر
کشور های منطقه بار دیگر شاهد تشدید فعالیت های سیاسی در خصوص حل بحران افغانستان است.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: بعد از آن که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا حدود یک ماه قبل وپس از یک حمله انتحاری در کابل که جان یازده افغان ویک شهروند امریکایی را گرفت مذاکره با طالبان را لغو کرد٬ نشانه هایی دیده می شود که فعالیت های سیاسی برای حل بحران درافغانستان باردیگر آغاز شده است ودر حال شدت گرفتن است
اسلام آباد در حال حاضر میزبان نمایندگان امریکا و طالبان است ٬زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان به اسلام آباد رفته است تا مساله افغانستان را بار دیگر با مقام های پاکستانی مطرح کند.
همزمان با سفر این دیپلمات ارشد امریکایی٬ غنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان نیر به اسلام آباد رفته است.
منابع وابسته به طالبان گفته اند که غنی برادر با مقام های پاکستانی روی مساله صلح و نقش پاکستان در این روند گفت وگو می کنند.
مگر تاکنون واضح نشده است که خلیل زاد و ملا غنی با هم دیداری خواهند کرد یا خیر؟
رسانه های پاکستانی احتمال دیدار این دو را به گونه پنهان  ودور ازدید رسانه ها رد نکرده است .
در همین حال منابع در روسیه گفته اند که مسکو به زودی میزبان نمایندگان امریکا چین و پاکستان در خصوص افغانستان خواهد بود.
نمایندگان این چهار کشور قبل از این نیز چند بار در رابطه به افغانستان باهم نشست  داشته اند.
به تاز گی نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه برای افغانستان اعلام داشته است:
نمایندگان ویژه روسیه، آمریکا، چین و پاکستان در امور افغانستان در مسکو با یک دیگر در خصوص تازه ترین تحولات در افغانستان رایزنی می‌کنند.
ضمیر کابلوف که ریاست هیئت روسی را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت می گوید: چهار کشوردرقالب این گروه گردهم می آیند هرچند که هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری این نشست تعیین نشده است.
نماینده رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنان گفت که تماس‌هایی از مسیر مسکو با طالبان قطع نشده است وما دریافته ایم که امریکا و طالبان به دنبال بازگشت به میز مذاکره هستند و این موضوعی است که از نگاه ما اهمیت دارد.
کابلوف در ادامه تذکر داد که وی هیچ اطلاعی از تاریخ مذاکرات بعدی آمریکا و طالبان ندارد اما همه باید تلاش کنند در فضایی دوستانه همه تفکرات در افغانستان را گردهم آورند.
کابلوف پیش از این نیز حضور نظامی آمریکا در افغانستان را دلیلی برای حملات طالبان دانست و گفته بود که با خروج این نظامیان و انعقاد توافق صلح دلیلی برای ادامه خشونت‌ها در افغانستان باقی نمی‌ماند و این کشور حرکتش به‌ سوی ثبات را آغاز می‌کند.
در همین حال این دیپلمات روسی گفته است که مسکو در صورتی نتایج انتخابات افغانستان را قبول خواهد کرد که شفافیت برگزار شدن آن تایید شود.
او تاکید کرده است ما هر نتیجه‌ یی را قبول نخواهیم کرد، مگرآن که  تایید رسمی وجود داشته باشد ٬مهم این است که مردم افغانستان باید نامزد پیروز را قبول کنند.
بااین همه کابلوف گفته است مخالفت طالبان با انتخابات تعجب برانگیز نیست .روسیه متهم به حمایت از طالبان است مگر روسیه ادعا حمایت تسلیحاتی از طالبان را رد کرده است ولی داشتن روابط در یک سطح معین سیاسی با طالبان را پذیرفته است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا