گزارش ها

ترامپ: برای پیروزی در افغانستان نجنگیدیم

کابل/۳۱ ثور/ باختر
ترامپ رییس جمهوری امریکا گفته است که به جز در ابتدای حضور ما درافغانستان،امریکا برای پیروزی در افغانستان نجنگیده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ترامپ رییس جمهوری امریکا که در این روز سخت مصروف برنامه های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا است و می کوشد که از قصر سفید رانده نشود  در تلاش است تا مساله افغانستان را به برگه پیروزی در این انتخابات مبدل کند.
او برخلاف میل بسیاری از سیاستمداران دیگر امریکایی، وارد صلح با طالبان شد و به بسیاری خواست های این گروه تمکین کرد تا مساله خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان به عنوان یک پیروزی  به رخ رای دهندگان امریکایی بکشد ونظر آنان را به خود جلب کند.
بسیاری امریکاییان از جنگ نزده ساله آن کشور در افغانستان خسته شده اند و از رهبران کشور شان توقع دارند تا به بن بست در این جنگ نقطه پاپان گذارند.
ترامپ با امضای توافق صلح با طالبان که بسیاری سیاست ورزان امریکایی و سناتوران سرشناس آن را عجولانه خواندند، خواسته است این توافق را یک دست آورد دپیلماتیک برای خود جا زند و بگوید کاری که دیگران کرده نتوانستند او کرد و اومستحق ماندن در قصر سفید و رهبری امریکا است.
در حالی که ترامپ از دید مردم امریکا ، سیاست ورزان آن کشور و دوستان امریکا دراروپا و امریکا، چهره ماجراجوی است که امریکا و متحدین آن را در عرصه های گوناگون با مشکلات جدی مواجه کرده است.
ترامپ گفته است ( جز در ابتدای جنگ در افغانستان ما واقعاً هرگز برای پیروزی «در آن کشور» نجنگیده‌ایم. ما بیشتر مثل نیروی پولیس بوده ایم تا اینکه قدرت نظامی باشیم)
از دید آگاهان سیاسی، ترامپ با این گفته از یک طرف کوشیده است که همسویی جامعه امریکا را با خود داشته باشد که او برای امریکا مسوولانه فکر می کند در حالی که دیگران با اعزام نظامیان آنکشور به افغانستان برای هیچ ،جنگیده اند.
همچنان این گفته ها، بی برنامگی امریکا در جنگ افغانستان را ثابت کرد، جنگی که امریکا در درگیر بازی استخباراتی شد و سال ها سرگردان در پی هراس افگنانی بود که مکان و خاستگاه شان معلوم بود مگر امریکا به آنان دسترسی نیافت.
در گفته های تازه ترامپ، طالبان نیز به باد مسخره گرفته شده اند،گروهی که امریکا با آنان توافق صلح امضا کرده است و دیگر از دید یک دوست به آنان نگاه می شود.
رییس جمهور امریکا گفته است که طالبان در مورد خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان دیدگاه مختلف دارند و آنان از حضور ما دالر به دست می‌آرند.
او گفته است طالبان هم در خصوص تمایل ما به خروج  از افغانستان حرف های متناقض می زند. آنانان«طالبان» از این که ما در آنجا بمانیم ثروت به دست می آورند؛ ما هرگز به جز در زمان ابتدای جنگ در افغانستان واقعا در این کشور برای پیروزی نجنگیده‌ایم.اینجا است که ما احساسی عمل نمی‌کنیم.
قرار است امریکا در جریان چهارده ماه بعد از امضای توافق صلح با طالبان نیروهای خود را ازافغانستان بیرون کند.
این توافق حدود سه ماه قبل در دوحه قطر امضا شد.
طالبان تاکنون در مورد دالر گرفتن شان از امریکا و نظر اختلافی در میان رهبری این گروه در مورد ماندن و یا رفتن نیروهای امریکایی از افغانستان چیزی نگفته اند تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا