آموزش

حمایت سکتور خصوصی از طرح بسیج ملی سواد آموزی در جلسه فوق العاده کمیته ملی سواد آموزی

کابل باختر 26 میزان
جلسه فوق العاده کمیته ملی سواد آموزی به منظور کسب حمایت سکتور خصوصی و سهمگیری آن در کاهش و امحای بی سوادی، امروز با حضور اسدالله حنیف وزیر معارف، شماری از اعضای کابینه، معینان وزارت خانه ها، هیأت رهبری و منسوبین وزارت معارف، والی کابل، رؤسا و نمایندگان ادارات دولتی و غیر دولتی، تجار ملی و نمایندگان سکتور خصوصی، جامعه مدنی و رسانه ها، به ریاست استاد سرور دانش معاون رئیس جمهور و رئیس آن کمیته، در کاخ شورای وزیران برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، کمیته ملی سواد آموزی یکی از کمیته های کابینه افغانستان است که زیر نظر معاون دوم ریاست جمهوری فعالیت می کند و هر چند مدت یک بار، برای نظارت بر پیشرفت پروسه ملی سواد آموزی برگزار می گردد و جلسه کمیته های ولایتی و ولسوالی ها نیز به همین ترتیب در ولایات و ولسوالی ها برگزار می شود.
در جلسه فوق العاده امروز علاوه بر اعضای دایمی این کمیته، جمعی از شخصیت های ملی و مخصوصا عده ای از نمایندگان سکتور خصوصی، بانک ها، کمپنی ها، تجار و فعالان عرصه های تولید، تجارت، صنعت و کارآفرینی، حضور یافتند.
معاون رئیس جمهور در سخنرانی  کوتاهی افتتاحیه خود ابتدا به روان شهدای دیروز ولایت پکتیا و اندر ولایت غزنی و سایر شهدای پولیس و نیروهای امنیتی کشور درود فرستاد و بر عزم مستحکم نیروهای امنیتی، مردم و حکومت افغانستان در مبارزه علیه تروریسم و دهشت افکنی تأکید کرد. وی گفت که دشمنان تمام تلاش خود را بر حملات تروریستی و انتحاری متمرکز کرده است؛ ولی نیروهای دفاعی کشور ما مصمم تر از پیش، از عزت و استقلال کشور دفاع خواهند کرد.
معاون رئیس جمهور با بیان اهمیت سواد در برقراری ارتباط سالم در زندگی اجتماعی و تأثیر آن بر کاهش فقر، تقویت صلح و توسعه گفت که  برخورداری از سواد و دسترسی به آموزش، بخشی از حقوق بشری شهروندان جامعه است و مسئولیت دولت و جامعه است که زمینه های تأمین این حق بشری را فراهم نماید.
استاد دانش با اشاره به نرخ بالای بی سوادی در افغانستان، گزارش منتشر شده از سوی دیده بان حقوق بشر را در باره وضعیت معارف به طور عموم و تعداد اطفال محروم از مکتب به طور خاص دختران، بسیار نگران کننده خواند.
قابل یاد آوری است که طبق گزارش وزارت معارف تعداد کودکان دانش‌آموز ۹ میلیون اعلام شده که ۳۹ در صد آنها دانش‌آموزان دختر هستند و در این میان تعداد کودکان محروم از مکتب هم نزدیک به سه میلیون اعلام شده که اکثریت شان را دختران تشکیل می دهند. دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش 102 صفحه ای خود، شمار دخترانی  محروم از آموزش را در سال‌های اخیر فزاینده و تلاش برای فراهم کردن شرایط آموزش برای آنان را رو به کاهش خوانده است.
معاون رئیس جمهور این گزارش ها را تکان دهنده خواند و گفت که این نشان می دهد که وضعیت معارف ما چه در مورد تعلیمات عمومی و چه در مورد سوادآموزی با چالش های جدی مواجه است و اگر توجه جدی و همه جانبه نکنیم، ممکن است ناکامی بیشتری مواجه شویم.
بنا به گزارش معینیت سواد آموزی وزارت معارف، این معینیت سالانه هزاران کورس سواد آموزی را در سرتاسر کشور برگزار می کند که صدها هزار نفر از مرد و زن در این کورس ها مشغول سوادآموزی هستند.
معاون رئیس جمهور از تلاش های وزارت معارف در این رابطه ابراز تشکری کرد؛ اما افزود که با توجه به میزان بالای بی سوادی در کشور، با این میزان فعالیت، ما به اهداف تعیین شده در تأمین حق بشری افراد و توسعه پایدار نایل نمی شویم.
استاد دانش برای پیشرفت در عرصه سوادآموزی به بسیج عمومی ملی تأکید کرد  و گفت: «ما باید بدانیم که هرچند تعمیم تعلیم و امحای بی سوادی، مطابق به احکام قانون اساسی وظیفه دولت است، اما مسئولیت های اسلامی، انسانی و ملی همه ما ایجاب می کند که هر شخص و هر نهادی در حد توان و امکانات خود، باید در این زمینه سهم بگیرد.»
معاون رئیس جمهور از همکاری های بخش خصوصی سپاسگزاری کرده افزود: «ما از همه گروه های دینی، فرهنگی و مدنی و به طور خاص از سکتور خصوصی افغانستان، جدا تقاضا داریم که در چارچوب طرح بسیج ملی، در کنار وزارت معارف بایستند و با دایر ساختن کورس های سوادآموزی یا چاپ کتاب و تهیه لوازم و مواد آموزشی دیگر، در باسواد ساختن مردم خود سهم بگیرند.»
معاون رئیس جمهور همچنین عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را یک گام مهم عنوان کرد و تأکید کرده گفت: «اکنون وظیفه و مسئولیت ما برای انجام تعهدات و تلاش برای تأمین ارزش های حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان سنگین تر شده است و از آن جمله تأمین حق دسترسی به آموزش و سواد آموزی یک وجیبه و مکلفیت ملی و بین المللی ما است.»
در این جلسه همچنین اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف سخنرانی کرد و از حمایت های معاون دوم رئیس جمهور در راستای امحای بی سوادی بعنوان رئیس کمیته ملی سواد آموزی تقدیر و سپاسگزاری کرد. وزیر معارف نیز نرخ بی سوادی در افغانستان را نگران کننده عنوان کرد و افزود که بدون همکاری مردم و سکتور های خصوصی، وزارت معارف به تنهایی نمی تواند برنامه سواد آموزی را در تمام نقاط افغانستان تطبیق کند.
در این جلسه همچنین محمد یعقوب حیدری والی ولایت کابل سخنرانی کرد و بر نقش و همکاری ارگان های دولتی در ادارات محلی و نیز بخش خصوصی در سهم گیری فعال در طرح بسیج ملی سواد آموزی تأکید کرد.
خان جان الکوزی معاون اول هیأت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در سخنرانی خود بر ایجاد یک میکانیزم مشترک میان معینیت سواد آموزی وزارت معارف و سکتور خصوصی در اتاق تجارت و صنایع افغانستان به منظور جذب و جمع آوری کمک های در پیشبرد طرح بسیج ملی سواد آموزی تأکید کرد.
گفتنی است که در بخشی از جلسه ترانه  جذابی توسط دانش آموزان لیسه عالی کوشان اجرا شد که تمام حاضرین جلسه را تحت تأثیر شدید قرار داد و اشک را از چشمان همه سرازیر ساخت.
این ترانه که تحت عنوان« مرا تنها تو افغانی صدا کن» بعنوان نماد مهر و دانایی در لیسه عالی کوشان ساخته شده بود، توسط دانش آموزان آن لیسه در این جلسه اجرا شد و در عین حالیکه مورد تشویق همه قرار گرفت، از جانب ریاست کمیته ملی سواد آموزی برای شان جایزه در نظر گرفته شد.
در بخش بعدی این جلسه دکتر سردار رحیمی معین سواد آموزی، فرایند تعهدات حمایوی تاجران ملی و اشخاص خیر را توضیح داد و در قبال آن حاضرین جلسه مخصوصا تاجران ملی، نماینده اتحادیه تحصیلات عالی خصوصی و وزرای کابینه در یک بحث آزاد به ارائه نظرات شان پرداختند و به صورت مستقیم تعهدات و مقدار کمک های مالی شان رابرای حمایت از طرح بسیج ملی سواد آموزی اعلام کردند.
در جمع بندی جلسه فوق العاده کمیته سواد آموزی، از استقبال همه جانبه و تعهدات جدی سکتور خصوصی در حمایت از سواد آموزی تقدیر و سپاسگزاری شد و معینیت سواد آموزی وزارت معارف موظف شد تا به همکاری سکتور خصوصی مکانیزم همکاری درازمدت سکتور خصوصی را در حمایت از طرح بسیج ملی سواد آموزی تهیه کند.

راه اندازی برنامه سواد آموزی در مؤسسات خصوصی تجاری و تولیدی نیز در این جلسه مطرح شده و بر  تطبیق آن تأکید شد.
همچنین نقش علما، رسانه ها و زنان در پیشبرد طرح بسیج ملی سواد آموزی مهم عنوان شد و بر اجرایی شدن آن تأکید صورت گرفت.
ختم/ جاوید
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا