گزارش ها

روسیه به امریکا هشدار داد

کابل   باختر  13 جوزا
وزیر خارجه روسیه به امریکا هشدار داد که نباید از حوادث جاری در افغانستان ،در بازی های راهبردی خود استفاده کند.
سرگی لاروف گفته است که امریکا نباید از اوضاع جاری در افغانستان  برای اهداف خود در منطقه و بازی های راهبردی استفاده کند .
لاروف میگوید که چنین یک عملکرد، انجام اسفباری برای افغانستان خواهد داشت  و مشکلات منطقه یی را عمیق تر خواهد ساخت،او به چرخبال های ناشناس اشاره کرد که در مناطق تحت کنترول تروریستان در افغانستان   به زمین نشست میکنند افراد را انتقال میدهند  ویا  هم اشیایی را به زمین پرتاب میکنند  در حالیکه فضای افغانستان تحت کنترول امریکایان و ناتو است.
لاروف هشدار داده است  اگر از تروریستان و یا جنگجویان   در افغانستان به عنوان متحدین موقت استفاده شود این یک تکتیک خام است، او به کشور های منطقه و همسایه های افغانستان پیشنهاد مذاکره در خصوص  این کشور  را  کرده است تا و ضعیت به سمت بهتر تغییر یابد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: از گفته های  این مقام ارشد دولت روسیه برمیاید که  دو کشور امریکا   وروسیه وارد یک رقابت سخت در میدان افغانستان شده اند  به گونه که حتا تحمل یکدیگر را در این کشور ندارند  .
به باور آگاهان سیاسی افغان  رقابت  میان این دو قدرت بزرگ جهانی در افغانستان هنگام شدت گرفت که روسیه  رابطه اش را با  طالبان علنی ساخت و امریکا هم در واکنش به این پیوند ، رهبر طالبان افغان ، ملا اختر محمد منصور  رادر پاکستان کشت، منصور بعد از انجام یک سلسله مذاکرات با مقامات ایرانی دو باره به پاکستان برگشته بود، گفته میشود که روسیه ازطریق ایران  چین وپاکستان به طالبان دسترسی پیدا کرده است.
بعد از علنی شدن رابطه روسیه و طالبان ، امریکا  بار دیگر بر افغانستان تمرکز پیدا کرد وعملیات نظامی اش را در برابر طالبان شدت بخشید و با استعمال بزرگترین بمب غیر هستوی که مادر بمب ها نام گرفته است برمواضع داعش در ننگرهار حمله نمود، روس ها و متحدین آن در منطقه ، این اقدام امریکا را یک نوع نمایش قدرت تعبییر کردند وحالا امریکا مصروف بررسی وضعیت نظامی است  که با اتمام این بررسی احتمالا آنکشور نظامیان بیشتری به افغانستتان بفرستد، در عوض روس ها رابطه شان را با طالبان تنگتر ساخته  ومقامات محلی چند ولایت منجمله  کندز، ارزگان فراه از موجودیت اسلحه جدید روسی نزد طالبان سخن گفتند  حتا برخی  منابع از  حضور مشاوران روسی در کنار طالبان در ارزگان ، بغلان یاد آور شدند.
با آ نکه مقامات روسی به سرعت این گونه اخبار  را  رد کردند و مقامات افغان نیز روی آن تبصره نکردند مگر نشانه های زیادی وجود دارد که نشان میدهد طالبان اکنون درمحور روسیه فعالیت دارند  و برای  تحقق منافع آنکشور فعال شده اند.
به باور اگاهان سیاسی افغان ، طالبان با یکجا شدن با روسیه و روسیه هم با یکجا شدن با طالبان ، در تلاش اند که دشمن مشترک را در افغانستان مغلوب کنند وامریکا هم به نوبه خود در فکر نفوذ به روسیه و آسیای میانه از طریق افغانستان است، اینها باعث گردیده تا افغانستان بار دیگر شاهد شدت گیری رقابت های قدرت های بزرگ باشد که انجام آن برای مردم افغانستان خوب نخواهد بود در حالیکه افغانستان سرزمین فرصت ها و مکان اتصال کشور ها بوده میتواند .
بهتر است که افغانستان به جای  آنکه میدان جنگ های نیابتی و رقابتی باشد به عنوان فرصت برای همکاری  و همگرایی تلقی شود، سیر زمان نشان داده که قدرت های بزرگ  در رقابت های شان در افغانستا ن چیزی بدست نیاورده اند بل بسیار چیز  ها  را از دست داده اند بهتر است که تجارب تلخ  واسفبار گذشته دیگر تکرار نشود  ختم تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا