فرهنگ

بلخ باستان درآستانه میزبانی ازسیمینارعلمی وبین المللی مولانا جلال الدین بلخی شاعر وعارف نامدار

شهرمزارشریف 23 سرطان باختر
مقامات محلی در ولایت بلخ از برگزاری سیمینار علمی و بین المللی پیرامون آثارمولانا جلالدین محمد بلخی به مناسبت 800 سالگرد او در این ولایت خبر میدهند
فیاض مهرآیین رییس یک مقام ولایت بلخ می گوید : این سیمینار به پیشنهاد موسسه سازمان ایکو با تواقق وزارت اطلاعات و فرهنگ وبه پشتیبانی مقام ولایت بلخ برگزار خواهد شد.
به گفته آقای مهرآیین کمیسیونی در این رابطه ایجاد شده که شامل دو کمیته ، فرهنگی و علمی خواهد بود و این کمیته ها به زودی عناوین مقالات را مشخص خواهند نمود. مهراین هم چنان گفت که در این سمینار از دیگر کشورها نیزنماینده های شان اشتراک خواهند نمود.
هم چنان محمد صالح خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ گفت که این سمینار به مدت سه روز می باشد یک روز آن در کابل و دو روز دیگر آن در ولایت بلخ خواهد بود.
به گفته خلیق در این سیمینار برعلاوه مقالات در کنار آن برگزاری شب شعر، موسیقی ،مرثیه خوانی ، رقص سما نیز برگزارخواهد شد مولانا جلالدین محمد بلخی شاعر دیار بلخ پسر بهاوالدین در سال604 قمری .در بلخ متولد شده ودر سال 672 در قونیه دار فانی را وداع نمود که از مهمترین آثارآن می توان از مثنوی معنوی فیه مافیه دیوان شمس تبریزی و دها اثر دیگر نامبرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا