سیاست

ملابرادرعضو کلیدی در رهبری طالبان زندانی در پاکستان

كابل باختر 23 اسد

برخی رسانه به قول از مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان خبرداده اند که یک هیئت افغانی توانسته با ملابرادر که زمانی بعد از ملا عمر با نفوذ در حلقه طالبان پنداشته میشد ملاقات نماید.

رویترز خبر ملاقات هیئت افغانی را باملا عبد الغنی برادر که در حال حاضر در پاکستان زندانی است از قول داکتر سپنتا مشاور امنیت ملی رئیس جمهور منتشر کرده است، داکتر سپنتا به رویترز گفته است( هیئت افغاني دوماه پیش ملا برادر را در یک زندان پاکستان ملاقات کرده است او دیدگاهش را در باره گفتگوهای صلح بدانیم) دراین باره توضیحات بیشتر داده نشده و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور كرزی نیز دراین رابطه به رسانه های افغانی چیزی نگفته است. مگر حرف مهم این است که هیئت دولت افغانستان قادر به آن شد تاملابرادر را که گفته میشود که در پی یک دسیسه و یک برنامه استخباراتي زندانی شده است ملاقات نماید.

  حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بار ها ازمقامات  پاکستانی خواسته است ملا عبد الغنی  برادررا تحویل افغانستان دهد مگر پاکستانی ها تاکید دارندکه وی به جرم فعالیت  های غیر قانونی در پاکستان زندانی شده است. قبلا"دولت افغانستان با عده يي از سران طالبان كه در پاكستان مستقر بودند باب مذاكره ومفاهيمه را گشود ،اما آي اس آي پاكستان با مطلع شدن از مذاكرات سران طالبان به شمول عبدالغني برادر را در سال 2010 به زندان افگند وپروسه صلح ومذاكره را عملا"باطالبان قطع كرد ودوسال ملا برادر را به جرم مذاكره بادولت افغانستان به غل وزنجير كشيدودر سياه چاه افگند.

حلقات سیاسی در داخل افغانستان به این باور اند ملا عبد الغنی برادر که از نفوذ قابل ملاحظه یی در دوران طالبان برخوردار است به عنوان یک عضو میانه رو طالبان در مذاکرات بادولت افغانستان پیشرفت  های داشت مگر سرانجام او دریک  توطيه هماهنگ از سوی چهره های افراطی در رهبری طالبان و آی اس آی در شهر کراچی گرفتار و از چند سال به اینطرف زندانی است.

 مگر مقامات پاکستان زندانی شدن ملا برادر را با مذاکرات صلح  پیوند نمیدهند بل آنرا فعالیت  غیر قانونی این عضو بلند پایه طالبان در پاکستان میدانند.

آگاهان سیاسی در افغانستان میگویند که مقامات پاكستاني با اظهارات شان به آدرس ملا عبدالغنی برادر میخواهند تا بازداشت اورا توجیه نماید هرگاه حرف از ادامه  فعالیتهای غیرقانونی  است شماری زیادی از رهبری طالبان و القاعده که از سوی نهادهای بین المللی  تحت تعقیب اند در پاکستان به گونه مصوون  فعالیت و زنده گی مینمایندهر گاه حرف از فعالیتهای غیر قانونی است اولتر از همه رهبری شبکه حقانی که امریکائیان در پی آنها اند باید گرفتار میشد.

مطبوعات افغان و پاکستان گزارش داده اند که ملا برادر از مرض شکر خون رنج میبرد حتی گفته شده که حلقات مشخص در پاکستان میكوشند تا او در زیربار همین مریضی جان بدهد قبل ازاین ملا عبید الله ویردفاع رژیم طالبان و یاسر مسوول سیاسی گروه طالبان در زندان های پاکستان به گونه مرموز جان داده  اند تاکنون هیچ مرجع پاکستانی پیرامون چگونگی مرگ این دو توضیحات نداده اند.

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی که انکشافات در پاکستان را تعقیب میکند و ازاوضاع و احوال  طالبان وساز مانهای مذهبی و امنیتی پاکستان آگاه است میگوید

ملا برادر در حالت بد بیماری در زندان بسر میبرد در ماه جنوری بعضی از مقامات طالبان بااودر زندان دیدار کردند و از حالت بد او در زندان شکایت نمودند ومژده  نیز تائید کرد که چندی پیش نماینده گان از نهادهای امنیتی افغانستان و سفارت افغانستان در اسلام آباد باملا برادر دیدن نمودند.

به گفته  وحید مژده ملابرادر از جمله آن طالبان بودکه مخالف مذاکره  و ایجاد دفتر نماینده گی  آن گروه در قطر است.

باآنکه شماری زیادی از آگاهان سیاسی ملا برادر را یک چهره تاثیرگذار در روند صلح میدانند مگر وحید مژده به این امرچندان باور ندارد و میگوید هرگاه او درکابل باشد مانند ملا ضعيف یک شخص خواهد بود که تحرک لازم نخواهد داشت . شماری از آگاهان این گفته را برداشت و سلیقه شخصی آقاي مژده ذکر کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا