جهان

امریکا و طالبان همدیگر را به نقض توافقنامۀ صلح متهم کردند

واشنگتن/وی او ای/ ۲۵سرطان/ باختر
در حالی که ۱۳۵ روز از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان می‌گذرد، دو طرف همدیگر را به نقض تعهدات شان متهم کردند.
طالبان دیروز با نشر اعلامیه‌ یی کاهش حضور نظامی امریکایی را در افغانستان مثبت توصیف کردند، اما ادعا کردند که جانب امریکا و حکومت افغانستان در زمینۀ رهایی زندانیان طالبان و حذف نام‌های رهبران آن گروه از فهرست سیاه به تعهدات شان عمل نکرده اند.
بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که در ۲۹ فبروری میان دو طرف در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند حضور قوای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد، خشونت طالبان کاهش یابد و طالبان وارد مذاکرات بین افغانان با حکومت افغانستان شوند.
طالبان همچنان ادعا کرده اند که نیروهای امنیتی افغان و نظامیان امریکایی بر خلاف توافقنامۀ دوحه، بر ساحات غیر جنگی حملات هوایی انجام داده اند و به ادعای این گروه، طیاره‌های نیروهای افغان توسط "پیلوت‌های امریکایی" کار گرفته شده است.
ساعاتی پیش‌تر از نشر اعلامیۀ طالبان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحۀ افغانستان در واکنش به حملۀ  آن گروه در سمنگان، در چند پیام پیهم تویتر این حمله را تقبیح کرد و گفت که تداوم حمله های این گروه مخالف تعهدات شان در راستای کاهش خشونت‌ها است.
خلیلزاد گفته است: "خشونت‌ها به ویژه در روزها و هفته‌های اخیر زیاد شده است. بدون هیچ دلیلی شمار زیادی از افغانان می ‌میرند. حملۀ  طالبان در مرکز یک ولایت مخالف تعهد آنان برای کاهش خشونت به هدف رسیدن به آتش‌بس دایمی در مذاکرات بین‌افغانان است".
زلمی خلیلزاد همچنان گفته است که استفاده از موتر بمب گذاری شده در مرکز یک شهر "غیرقابل قبول" است و این کار موضع مخالفان روند صلح را تقویت می‌کند و به "مخربان این روند" فرصت بیشتر خواهد داد. او بار دیگر از تمامی طرف‌ها در این کشور خواسته است که به خشونت‌ها پایان دهند.
خلیلزاد همچنان افزوده است که امریکا با گذشت ۱۳۵روز از امضای توافقنامۀ صلح دوحه، تلاش کرده است که در مرحلۀ نخست، به تعهداتش پابند بماند.
او از کاهش حضور نظامیان امریکایی و خروج این نیروها از پنج پایگاه نظامی در افغانستان به عنوان بخشی از تعهدات امریکا یادآوری کرد و افزود که شمار نظامیان ناتو در این کشور نیز به "تعداد متناسب" کاهش یافته است.
اما قبل بر این، طالبان توقف جنگ را قبل از آغاز مذاکرات صلح "غیرمنطقی" خوانده اند؛ در حالی که حکومت افغانستان حملات این گروه را عامل کندی روند گفت وگوهای صلح یاد کرده است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا