گزارش ها

قتل مولوی عبدالرقیب سلسله ترورهای زنجیره یی طالبان متمایل به صلح!

کابل باختر/ 29/ دلو
آگاهان سیاسی قتل مولوی عبدالرقیب عضو بلندپایه گروه طالبان را ادامه قتل های زنجیره یی و مرموز درمیان طالبان پنداشته که بدون شک درعقب آن سازمان های استخباراتی منطقه و آن طالبانی قرار دارند که برادامه جنگ تاکید دارند.
روز گذشته مولوی عبدالرقیب یک عضو بلند پایه گروه طالبان که درزمان حاکمیت آن گروه به عنوان وزیر عودت مهاجرین و پست های دیگر کارنموده و بعداز متواری شدن طالبان که یکی از اعضای فعال شورای کویته پنداشته میشد روزگذشته درشهر پشاور ازسوی مردان مسلح هدف قرارگرفت و کشته شد.
چگونگی مرگ  مولوی عبدالرقیب مرموز و قابل بحث است .
او ازجمله چهره های درمیان رهبری گروه طالبان پنداشته میشد که تمایل به مذاکره با دولت افغانستان داشت و میکوشید تا مشکل افغانستان از راه گفتگو بین الافغانی حل شود . دراین میان سمیع الله یوسفزی خبرنگار آزاد در ایالت خیبر پشتونخوا که مسایل مربوط به طالبان را تعقیب میکند میگوید که دراین اواخر مولوی عبدالرقیب مشوره های برای رهبری گروه طالبان میداد که نشان میداداو تمایل به صلح دارد و میخواهد طالبان درسطوح مختلف با دولت افغانستان داخل تماس شده و مشکلات موجود را حل نمایند .
به گفته این خبرنگار مولوی عبدالرقیب غرض ایجاد فرصت ها بود تا طالبان و دولت افغانستان با هم گفتگوها را آغاز کردند روی همین دلیل وی چند بار به ترکیه ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی رفت و دراجلاس اخیر طالبان که درشهر دوبی به سرپرستی ملا آغاجان معتصم ترتیب یافته بود نیز شرکت کرد و قصدداشت تا درهفته روان باردیگر به دوبی برود حتا تکت رفت و برگشت را نیز تهیه کرده بود.
به باور آگاهان امور آنچه را مولوی عبدالرقیب به عنوان مشوره و دیدگاه در مجالس متعدد طالبان بیان میداشت برای شماری از اعضای رهبری طالبان که عمدتاً اعضای شورای کویته اند حساسیت برانگیز بود حتا آنها در برابر دیدگاه و نظر مولوی رقیب واکنش نشان میدادند.
به باور آگاهان امور و شخص سمیع یوسفزی بدون شک دیدگاه و نظر که مولوی رقیب در رابطه به صلح داشت باعث مرگ او گردید ، زیرا او درست زمانی کشته شد که برای شرکت دریک برنامه دیگر از گفتگوها به دوبی میرفت .
آگاهان امور جداً به این باور اندکه درعقب دسیسه قتل این عضو رده اول گروه طالبان سازمان های استخباراتی پاکستان است زیرا آنها شماری زیادی از اعضای شورای کویته را در کنترول خود دارند، یعنی کسانی را که نمی خواهند مشکل افغانستان از طریق گفتگو حل و فصل گردد و این همان اعضای شورای کویته اند که با ادامه جنگ درافغانستان اکنون صاحب سرمایه اند و به تجارت های بزرگ از پاکستان به کشورهای دیگر دست میزنند.
آگاهان امور این نکته را واضح ساخته اند که قتل مولوی رقیب سلسله ترور و بازداشت همان اشخاص رده اول طالبان است که صلح میخواهند مولوی عبدالغنی برادر ، ملا عبیدالله عبید ، استاد یاسر و چهره های دیگر از همین اشخاص اندکه درراستای تامین صلح درافغانستان قربانی شدند شخص اولی با آنکه ظاهراً آزاد است مگر تحت کنترول آی اس آی قراردارد درحالیکه دو نفر دیگر به گونه یی مرموز در زندان های پاکستان کشته شدند.
قتل مولوی عبدالرقیب نشان دادکه صلح درافغانستان درگروه سازمان های استخباراتی پاکستان است  و آنها کسانی راکه بتوانند برای نزدیکی دولت افغانستان و مخالفان مسلح آن موثر واقع شود ازمیان برمیدارند و نمی خواهند تا افغانها به مذاکرات بین الافغانی ، تفاهم و دیالوگ برسند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا