اقتصاد

تابهارآینده بند سلما بیست وهشت میگاوات برق تولید خواهد کرد

شهرهرات 13 قوس باختر
تا بهار سال آینده بیست و هشت میگاوات برق از دو توربین بند دوستی افغان- هند (سلما) هرات تولید می گردد.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور با شماری از مقامات محلی و سرقنسول هندوستان به منظور دیدار از بند سلما به ولسوالی چشت هرات سفر کرد.
عثمانی گفت که کار تولید برق از بند دوستی افغان – هند رو به اختطام است و  تا بهار سال آینده دو توربین برق این سد آبی افتتاح و بیست وهشت میگاوات برق تولید می گردد.
وزیر انرژی وآب افزود، پس از افتتاح دو توربین برق،  یک  توربین دیگر در ماه جوزای سال آینده افتتاح خواهد شد که با افتتاح توربین سومی چهل و دو میگاوات برق به صورت کامل از این بند تولید خواهد شد.
وزیر انرژی و آب بیان داشت که بیست وهشت میگاوات برق تولید شده از این دو توربین قسمتی ازان در شهر هرات توزیع می گردد.
عثمانی همچنان افزود، در حال حاضر شصت وهشت میلیون مترمکعب آب به بند دوستی اقغانستان – هند جمع شده است و باید این مقدار آب به  یک صدو بیست ملیون مترمکعب برسد.
به گفته عثمانی  بررسی های آنان نشان میدهد که در بهار سال آینده یک صدو بیست مترمکعب آب در این سد آبی جمع خواهد شد.
وزیر انرژی و آب همچنان  روند کار سد دوستی افغان – هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت "که هیچ چالشی به ویژه مشکلات امنیتی این بند را تهدید نمی کند."
وزیر انرژی و آب همچنان افزود که طرح مدیریتی بنددوستی افغان – هند از سوی وزارت انرژی و آب ترتیب و به جهت تایید به شورای ملی فرستاده شده است.
به گفتۀ وزیر انرژی آب در کنار این  یک گروه ده نفری از متخصصان که در بیرون از کشور آموزش های مدیریتی را آموخته اند  برای مدیریت این بند استخدام شده اند تا طرح مذکور را پس از تایید شورای ملی عملی بسازند.
وزیر انرژی و آب افزود" پس از تولید کامل برق از سه توربین ، رییس جمهور با وزارت انرژی و آب تصمیم خواهد گرفت که به کدام مناطق ولایت هرات توزیع گردد."
حمید کمار مشرا سر قنسول  هند که دراین سفر وزیر را همراهی میکرد با ابراز خرسندی از روند پیشرفت کار این پروژه حیاتی گفت که کشور هندوستان همواره افغانستان را کمک کرده اند و پس از این نیز به کمک هایش به افغانستان متعهد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا