فرهنگ

رییس اجراییه کشور:آرشیف ملی افغانستان، گنجینۀ بزرگ تاریخی- فرهنگی ماست

کابل  4 میزان باختر
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه امروز  از آرشیف ملی افغانستان دیدن کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، در این دیدار که فاضل سنچارکی معین نشراتی وسر سر پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و هیئت رهبری آن وزارت نیز حضور داشتند، رییس اجراییه کشور پس از بازدید از سکتور‌های گوناگون آرشیف گفت که آثار تاریخی، نسخه‌های خطی و میناتوری آرشیف ملی افغانستان، گنجینۀ بزرگ فرهنگی و تاریخی ماست.
دوکتور عبدالله عبدالله، آثار خطی، نسخه‌های تاریخی، عکس‌ها و کتاب‌های موجود در آرشیف ملی را در سطح منطقه کم‌مانند خواند.
رییس اجراییه کشور، از کارکنان آرشیف ملی که در دوره‌های مختلف به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور پرداخته‌اند، سپاس‌گزاری کرد و گفت که مأموران آرشیف ملی- چه در گذشته و حالا- با صداقت و وطن‌دوستی به پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی کشور پرداخته‌اند.
رییس اجراییه کشور، به مسوولان آرشیف ملی گفت که برخی آثار خطی و نسخه‌های تاریخی نزد او موجود است و به زودی آن را به آرشیف ملی می‌سپارد. دوکتور عبدالله عبدالله همچنان از شهروندان کشور و نهادهای دولتی خواست که آثار تاریخی و نسخه‌های خطی خویش را در آرشیف ملی ثبت نمایند.
رییس اجراییه کشور، به مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داد تا مشکلات آرشیف ملی را بررسی کرده و با او در میان بگذارند تا به آن‌ها رسیده‌گی صورت گیرد.
هم اکنون، ۹۰۰۰ نسخۀ خطی، ۱۰۰ هزار صنعت و اسناد تاریخی و ۵۰ هزار قطعه عکس تاریخی و هزاران جلد کتاب به زبان‌های مختلف از قرن اول هجری و پیش از آن، در آرشیف ملی افغانستان موجود است.
آرشیف ملی کشور در سال ۱۳۵۶ رسماً افتتاح شده است.  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا