جهان

تحولات بازار ارز، رییس بانک مرکزی تاجیکستان را برکنار ساخت

دوشنبه /ایرنا/باختر20ثور
تحولات بازار ارز در تاجیکستان و افت شدید ارزش واحد پولی آنکشور یعنی «سامانی »در هفته های اخیر موجب تغییر رییس بانک مرکزی این کشور شد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از منابع خارجی ،در پی بروز بحران در اوکراین و تحریم روسیه از سوی غرب که در ماههای اخیر موجب افت شدید ارزش روبل شده، درآمد نیروهای کار تاجیکستان در روسیه نیز به شدت کاهش یافته است. این وضعیت به نوبه خود موجب تزلزل ارزش «سامانی» شده است، چرا که کارگران یادشده یکی از مهمترین منابع درآمدی تاجیکستان را تشکیل می دهند.
بر اساس این گزارش، ارزش سامانی طی شش ماه اخیر حدود 30 درصد کاهش یافته و این روند نزولی طی روزهای اخیر یک رکورد بی سابقه ثبت کرده است؛ به گونه ای که هفته گذشته در صرافی ها هر دالر در برابر 7 سامانی و هر یورو با 40/7 سامانی مبادله شد.
برای مدیریت این بحران و جلوگیری از افت بیشتر ارزش سامانی، بانک مرکزی تاجیکستان در روزهای اخیر اقدام به عرضه دالر به بازار و تعطیلی بیش از 800 صرافی کرد اما این تدابیر نتیجه معکوس برجای گذاشت.
در چنین شرایطی، مقامهای بلندپایه این کشور چاره کار را در آن دیده اند که «عبدالجبار شیرین اف» رییس بانک مرکزی تاجیکستان را عوض کنند.
بر همین اساس، «جمشید نورمحمدزاده» از سوی «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان به عنوان رییس جدید بانک مرکزی به مجلس شورای نمایندگان این کشور معرفی شد و روز چهارشنبه گذشته با رای موافق اکثریت اعضای آن، سکان بانک مرکزی را در دست گرفت. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا