جامعه

یونیما : نگران ازدیاد تلفات ملکی درافغانستان هستیم

کابل باختر 29 دلو
یونیما درگزارش تازه خود از  ازدیاد تلفات ملکی  در  افغانستان اظهار نگرانی  کرده است .
یونیما یا دفتر سیاسی ملل متحد درکابل  درگزارش خود میگوید که تلفات ملکی  در افغانستان در جریان سال 2014 میلادی 22 درصد اضافه  ازسال 2013 بوده است .
به گزارش  آژانس باختر، نماینده ویژه سرمنشی سازمان  ملل متحد  برای افغانستان که امروز نشست خبری  سخن میگفت از ازدیاد تلفات ملکی درافغانستان اظهار نگرانی  کرد از طرفین جنگ در افغانستان خواست که باید حین درگیری  های مسلحانه مصئونیت وحقوق افراد ملکی را درنظر  گیرند  واز آسیب رسیدن به افراد ملکی  اجتناب  نمایند.
درگزارش یونیما  که از سوی معاون بخش نظارتی  آن سازمان  ارائه شد واضح گردید که تلفات ملکی  درافغانستان  درطول سال 2014 میلادی  22 درصد اضافه از  سال 2013 بوده است یعنی تلفات افراد ملکی  درطول سال گذشته  میلادی در افغانستان  ده هزار  وپنجصد وچهل وهشت  تن ثبت شده است  درحالیکه شمار افراد زخمی شده  ملکی   به شش هزار وپنجصد وچهل  ونه تن میرسد .
یونیما  واضح ساخت که اکثریت  افراد ملکی  از اثر انفجار ماین ها ی  کنارجاده  آسیب  دیده اند  حملات انتحاری   عامل دوم در تلفات  ملکی است منازعات جنگ زمینی نیز عامل  تلفات ملکی  پنداشته شده است.
درگزارش  یونیما واضح گردیده که بار اصلی تلفات ملکی  را زنان  وکودکان  به دوش کشیده اند در 40 درصد رقم  کشته شدگان افراد ملکی  در جریان سال 2014 میلادی را اطفال  و20 درصد را زنان تشکیل میدهد درطول  سال یادشده سه صد زن درمنازعات جنگی  و وقایع تروریستی جان شان را از دست داده اند  وششصد زن دیگر  جراحت برداشته اند .
نکته قابل بحث درگزارش یونیما  این نکته است که طالبان  مسبب اصلی تلفات افراد  ملکی  معرفی  شده اند.
72 درصد تلفات ملکی  به طالبان، گروه که آن طرف خط دیورند مخفی اند نسبت داده است شده است 12 درصد نیروهای  امنیتی افغان عامل تلفات  افراد ملکی معرفی  گردیده اند دو درصد نیروهای  خارجی  مستقر در افغانستان همچنان حملات راکتی  است که از آن طرف  خط  دیورند صورت گرفته است عامل چهار درصد تلفات ملکی در افغانستان معرفی شده اند.
ده درصد تلفات به زد وخورد های زمینی  ارتباط داده شد ه است  این درحالیست که طالبان بیشتر  از اماکن محلات مسکونی وخانه های مردم  به عنوان سپر انسانی  استفاده کرده اند .
یونیما  درگزارش  خود تذکر داده  که باازدیاد تلفات ملکی در افغانستان وضعیت اجتماعی  نیز درافغانستان ناگوار  تر شده به تعداد بیوه زنان  وافراد تیم افزود شده وبه این ترتیب  به فقر ونابسامانی های اجتماعی  افزوده شده واین امر سبب  گردیده که بسیاری  از اطفال  از رفتن به مکتب  باز مانده  ، برخی  خانواده از ناچاری اقتصادی  دختران زیرسن را  به شوهر  دهندومشکلات دیگر  .
ضمناً ازدیاد تلفات ملکی  در کنار آنکه  تاثیرات اقتصادی ومادی خود را داشته  به عنوان  پدیده مخرب ویگران گر عرض  اندام نموده  به روان مردم نیز اثر گذاشته است.
مسئولان  یونیما میگویند که  قبل  از تهیه این گزارش روی  محتوای آن با اطراف درگیر درافغانستان صحبت های صورت گرفته است  وما بار دیگر  از آنها میخواهیم که آنها مسئولیت های شان را درقبال مردم شان  درک نمایند ونسبت به آن خو د را عیار  نمایند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا