سیاست

چهار نامزد وزیر برنامه های کاری شان را ارایه کردند

کابل باختر 26 حمل
در ولسی جرگه امروز برنامه های کاری چهار نامزد وزیر شنیده شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر، در این جلسه که به ریاست محمد نذیر احمدزی نایب دوم ولسی جرگه آغاز و به ریاست عبدالظاهر قدیر نایب اول و عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه ادامه یافت، اسدالله حنیف بلخی نامزد وزیر معارف، محمود بلیغ نامزد وزیر فواید عامه، دلبر نظری نامزد وزیر امور زنان و محمدالله بتاش نامزد وزیر ترانسپورت با حضور در مجلس، برنامه های کاری شان را ارائه نمودند.
نامزدوزیر معارف، مبارزه با فساد اداری، توجه به بهبود معیشت معلمین، طرح و راهبرد مشخص جهت ارتقای ظرفیت، بازنگری نصاب تعلیمی و بهبود بخشیدن کیفیت آن، ایجاد دارالمعلمین مسلکی و مؤثر، توجه و بازنگری در بخش تعلیمات اسلامی و اعمار تعمیر مکاتب را از عمده ترین برنامه های کاری خویش عنوان کرد.
دلبر نظری نامزدوزیر امور زنان تأکید نمود که تمرکز به حل مشکلات کنونی زنان، گماشتن کادرهای مسلکی زنان در وزارت، ایجاد کمیته ملی رهبری جندر و واحد تحقیق جهت بررسی مشکلات فرا راه زنان، وضع پالیسی برای زنان بی بضاعت، برجسته سازی نقش زنان در حکومتداری محلی و برنامه های مشخص جهت محو خشونت علیه زنان برنامه های اساسی اش را تشکیل می دهد.
از سوی دیگر، محمود بلیغ نامزدوزیر فواید عامه توسعه سرک ها و ایجاد ادارۀ سرک ها، ساخت راه ابریشم و سرک حلقوی، برنامه حفظ و مراقبت شبکه های ترانسپورتی، ایجاد خط آهن و از میان برداشتن فساد اداری را از برنامه های عمدۀ خویش عنوان کرد.
در همین حال، محمدالله بتاش نامزد وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی، اصلاح اداره، طرح قانون واحد ترانسپورت و از میان برداشتن تداخل وظیفوی، ایجاد مرکز کنترول ترانسپورتی، اعمار توقفگاه ها در سطح کشور، شفاف سازی جمع آوری عواید و افزایش در عواید حق عبور ترانسپورت هوایی، نجات بخشیدن تصدی ملی بس از حالت رکود، بیرون کشیدن افغانستان از فهرست سیاه هوانوردی کشورهای اروپایی و حفظ حریم هوایی کشور به صورت کامل را در صدر برنامه هایش دانست.
در وقت امتیازی اعضای ولسی جرگه در پیوند به افزایش نا امنی نگرانی شان را ابراز نموده، از بی توجهی مقامات حکومتی به شدت انتقاد نمودند.
وکلاء افزودند که وضعیت بد امنیتی در ولایات بدخشان، تخار، بامیان و ولسوالی شیندند ولایت هرات و در مجموع در سطح کشور رو به افزایش است و در صورت عدم توجه نهاد های مسئول، برخی این مناطق با خطر سقوط مواجه خواهد شد.
اعضای ولسی جرگه دلیل افزایش نا امنی و تلفات نیروهای نظامی و ملکی را بی تفاوتی رهبران حکومتی، سرپرستی در ولایات به خصوص وزارت دفاع ملی، عملکرد غیرمسئولانۀ مقامات محلی و فقر و بیکاری دانستند.
شماری از اعضای ولسی جرگه با اشاره به حادثۀ المناک ولایت بدخشان، کوتاهی مقامات امنیتی در عدم رساندن تجهیزات و کمک به نیروهای اردوی ملی در آن ولایت را به شدت انتقاد نمودند و این تراژیدی را برخاسته از ضعف مدیریت حکومت دانستند.
در جلسه، در مورد چگونگی مذاکرات صلح با مخالفین و حکومت پاکستان نیز بحث صورت گرفت و تأکید به عمل آمد که مردم افغانستان باید در جریان کامل چگونگی برنامه های مذاکره با حکومت پاکستان و مخالفین قرار داده شود.
در بخشی از جلسه، عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه گزارش بررسی اسناد تابعیت دوگانه و سند تحصیلی هشت نامزدوزیر را ارائه نموده، افزود که از میان هشت نامزدوزیر، هفت تن آنان از تابعیت دوگانۀ شان انصراف داده اند؛ اما مکتوب ترک تابعیت عبدالباری جهانی نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ مورد قناعت کمیته بررسی اسناد نامزد وزیران قرار نگرفته است.
هرچند مکتوبی از سفارت امریکا مبنی بر مراحل قرار داشتن سند انصراف تابعیت نامزدوزیر اطلاعات و فرهنگ ارسال شده بود؛ اما فیصله صورت گرفت که سفارت امریکا مقیم کابل، الی روز شنبه مکتوب ترک تابعیت عبدالباری جهانی را برای بار دیگر ارسال نماید.
موضوعاتی چون مصرف مبلغ سی میلیون افغانی در کار سرک حلقوی و بی نتیجه ماندن کار آن، مشکلات در توزیع پاسپورت در ولایت هرات، کارکرد مثبت رئیس پاسپورت وزارت امور داخله در ولایت کابل، بی ثباتی و نا امنی در ولایت تخار و اعتراضات مردم در این ولایت، بی پروایی حکومت در رهایی 31 مسافر ربوده شده و بی خبری از هویت آنان، برخورد دوگانه در قضیۀ برطرفی سیمین حسن زاده معین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ و عدم برکناری قوماندان امنیه کابل در موضوع شهادت فرخنده، افزایش در فیس مکاتب خصوصی، عدم عملی ساختن تعهدات در پیمان امنیتی توسط ایالات متحده امریکا، اظهارات تشنج آفرین توسط برخی سیاسیون و بی توجهی به مشکل بورسیه بیست و چهار پیلوت کشور هم توسط وکلا مطرح گردید و بر رسیده گی به این مشکلات تأکید شد.
عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه با جمع بندی موضوعات مطرح شده در وقت امتیازی وضعیت امنیتی را در کشور نگران کننده دانسته،از حکومت خواست تا هرچه عاجل نامزد وزیر دفاع ملی را معرفی کرده، به روند سرپرستی در ولایات نیز خاتمه دهد.
در همین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه علاوه کرد که قرار است به روز شنبه 29 حمل سال روان برای نامزد وزیران صندوق گذاشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا