جهان

گام دیگر به سوی دستیابی به واکسین ویروس کرونا

واشنگتن/ وی او ای / ۱۰ اسد/ باختر
دو واکسین ویروس کرونا این هفته وارد مرحله نهایی آزمایش کلینیکی شدند.
اکنون پنج واکسین در مراحل نهایی قرار دارند و دانشمندان انتظار دارند تا پایان سال بدانند که آیا کدام یک از آنها مصوون و موثر است.
شرکت‌های بیون‌تک آلمانی و فایزر امریکایی که مشترکا یک واکسین را انکشاف داده اند، و شرکت فوسم فارمای چین آزمایش  واکسین کووید ۱۹ را در ۱۲۰ محل در سراسر جهان آغاز کرده اند.
در همین حال شرکت مودرنا نیز در ۸۹ محل در امریکا آزمایش های نهایی واکسین تهیه شدۀ این شرکت راشروع کرده است.
فرانک ایدر، رییس تحقیقات شرکت مودرنا در نیویارک می‌ گوید: "اینها آخرین آزمایش های کلینیکی قبل از منظوری واکسین استند… وقتی از این آزمایش ها بگذریم می‌توانیم به گونهٔ کتله‌ یی تولیدکنیم و به مردم عام تطبیق کنیم."
اگرچه روش‌های جدید سبب شده است که واکسین‌ها در مدت کوتاه تهیه شوند، اما مقام‌ها گفته اند که آزمایش‌ها در مورد مصوونیت واکسین به گونۀ عادی تطبیق می‌شود و آزمایش های کلینیکی که به تازگی آغاز شده است، بخش اصلی این معاینات است.
در این مرحله که به نام مرحله سوم آزمایش ها نیز یاد می‌شود، به ده ها هزار نفر واکسین تطبیق می‌شود که عوارض جانبی کمتر شایع، مصوونیت وتاثیرگذاری واکسین را تحقیق کنند. دانشمندان امیدواراند تا پایان سال به نتیجه برسند.
واکسین دیگری که مرحله سوم را پشت سر می‌گذراند واکسین شرکت استرازینیکا و پوهنتون اکسفورد است. این واکسین نه تنها عوارض جانبی نشان نداده است بلکه در بدن دواطلبان سبب تولید انتی بادی و واکنش حجرات لمفاوی سیستم معافیتی شده است.
در مرحله سوم آزمایشی، این واکسین به ۳۰ هزار دواطلب در امریکا تطبیق خواهد شد.
دو شرکت چینی نیز مرحله سوم واکسین های آزمایشی شانرا در امارات متحده عربی و برازیل مورد آزمایش قرار داده اند.
حداقل ۱۷ واکسین دیگر نیز در مراحل ابتدایی آزمایش های کلینیکی در سراسر جهان قرار دارد. کارشناسان می‌گویند که "هر چه بیشتر بهتر"، زیرا به گفتۀ آنان واکسین‌های مختلف ممکن نظر به گروه‌های مختلف افراد، کارآیی متفاوت و برتر داشته باشد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا