امنیت

استفاده از ماین های مقناطیسی بی باوری را نسبت به آینده امنیتی کشور جدی تر ساخته است

کابل باختر/ 24/ اسد
در روزهای اخیر وقایع انفجار ماین های مقناطیسی ازدیاد یافته و شهرهای بزرگ کشور منجمله کابل شاهد چنین وقایع بوده است.
با ماین های مقناطیسی عمدتاً تانکرهای نفت کش ها را هدف قرار داده شده که باعث بروز مشکلات اقتصادی شده است ضمناً وقایع انفجارهای ناشی از ماین های مقناطیسی دروسایط دولتی و نظامی و بعضاً دروسایط شخصی نیز دیده است.
آخرین مورد از چنین انفجارها ، جاسازی یک ماین مقناطیسی دریک واسطه دولتی بود این واسطه با آنکه مربوط به ادارات رسمی ولایت میدان وردک بود مگر واقعه درساحه پل خشتی کابل اتفاق افتاد و قربانی گرفت ، قربانی شخص ملکی و رهگذر بود .
همچنان وقایع مشابه در حادثه پروان کابل ، ساحه ارزان قیمت و بخش های دیگر کابل اتفاق افتاده است و ازبروز چنین واقعات درولایت های غزنی ، بلخ ، هرات ، ننگرهار و جاهای دیگر نیز حرف های وجود دارد.
یک آگاه امور امنیتی که سابقه کار دراداره امنیت ملی کشوررا دارد به این باوراست که استفاده از ماین های چسپی یا مقناطیسی تکتیک تازه یی از طالبان است . تکتیک که به خودی ماین گذار آسیب نمیرساند مگر میتواند حادثه بیافریند وزمینه بهره برادری های تبلیغاتی را برای طالبان مساعد سازد . این عضو پیشین اداره امنیت ملی جداً به این باور است که مواد ووسایل که در ساخت و ساز این گونه ماین ها به کار میرود از پاکستان به افغانستان فرستاده میشود و یا این که این گونه ماین ها درپاکستان ساخته شده است.
به هر ترتیب کارگیری از همچو ماین ها بی باوری را نسبت به آینده امنیتی افغانستان جدی تر ساخته است ضمناً این گونه ماین ها بیشتر غرض تخریب وسایط نفت کش بکار میرود که بر اقتصاد جامعه اثر گذاشته است.
یک عضو دستگاه امنیتی افغانستان که نمی خواهد از او نام گرفته شود میگوید، تنها طالبان دربروز این گونه وقایع دخیل نیستند دراین جای شک نیست که طالبان درعقب هرتوطیه تروریستی قرار نداشته باشند مگر درانفجار های تانکرهای عامل مواد نفتی درکنار طالبان ، رقابت های منفی و منفعت های شخصی نیز عامل بوده میتواند اسناد وجود دارد که در بسیاری از وقایع انفجار و یا سوزاندن تانکر ها راننده گان این وسایط دخیل بوده اند.
آنچه مهم است ازدیاد چنین وقایع است و مردم ازمسوولان امنیتی میخواهد تا درختم این گونه فعالیت های تروریستی و تخریبی اقدام نمایند.
نجیب الله دانش معاون سخنگوی وزارت امورداخله میگوید که غرض کاهش و خاتمه بخشیدن به فعالیت های تروریستی بخصوص کارگیری از ماین های مقناطیسی تدابیر اتخاذ شده و مسوولان امنیتی مستقیماً میزان تهدید های ناشی از این پدیده را ارزیابی میکنند و نسبت به آن تدابیر اتخاذ میشود تدابیر اتخاذ شده باعث گردید تا رقم وقوع همچو وقایع کاهش یابد . ضمناً تلاش های استخباراتی درکشف همچو وقایع جدی ترشده دستورالعمل غرض حفاظت از وسایط نظامی و نفت کش ها که بیشتر در تمرکز چنین فعالیت های تروریستی اند صادر گردیده است که در آینده نتیجه آن را خواهیم دید .  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا