جهان

خلیلزاد: تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌ افغانان به مخربان فرصت می‌دهد

وی او ای / ۱۳ سرطان/ باختر
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور مصالحۀ افغانستان بار دیگر با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحۀ ملی افغانستان از طریق کنفرانس ویدیویی در پیوند به صلح این کشور بحث و گفت وگو کرد.
خلیلزاد امروز جمعه در رشته پیام‌هایی در صفحۀ تویترش نگاشته است که در این گفت وگو بر حل موارد باقی مانده برای آغاز مذاکرات بین‌ افغانان تاکید کرده است.
خلیلزاد همچنان گفته است که تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌ افغانان، زمینه برای مخربان روند صلح این کشور، مساعد می‌کند.
نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحۀ افغانستان در مورد این عناصر مخرب در روند صلح افغانستان چیزی نگفته است.
روز گذشته نیز دیبرا لاینز، نماینده ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته بود که برخی عناصر مخرب در این کشور تلاش برای تداوم جنگ دارند؛ اما او هشدار داد که به آنان اجازه نمی‌دهند که روند صلح افغانستان را تخریب کنند.
نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان همچنان گفته است که آنان در موردتاثیرگذاری اقتصادی صلح و مشکلاتی که جنگ عامل آن در افغانستان است، بحث و گفت وگو کرده اند.
به گفته خلیلزاد "مزایای اقتصادی صلح بیشتر از مزایای جنگ در این کشور است".
تلاش‌های جدی به ویژه از جانب ایالات متحده جریان دارد تا مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود؛ اما تا کنون تاریخ و مکان برگزاری این مذاکرات مشخص نشده است.
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان هفته گذشته یک بار دیگر سفرهایش را به منظور جلب حمایت برای روند صلح افغانستان و تسهیل این روند، به منطقه آغاز کرد.
وزارت خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه گذشته  با نشر اعلامیه‌ یی گفته بود که خلیلزاد در این سفر به قطر، پاکستان و ازبکستان خواهد رفت و برای برآورده شدن باقی تعهدات پیش از مذاکرات بین‌ افغانان، به ویژه "کاهش خشونت و رهایی به موقع زندانیان" خواهان جلب حمایت خواهد شد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا