گزارش ها

مخالفت آسترالیا با رهایی یک زندانی طالب

کابل/ ۲۱ اسد/ باختر
بعد از آن که خانواده یک شهروند فرانسه مخالفت شان را با رهایی دو زندانی گروه طالبان ابراز داشتند، حکومت آسترالیا هم اعلام کرده است که مخالف رهایی یک زندانی طالبان است.
این در حالی است که اعضای لویه جرگه مشورتی صلح پس از سه روز نشست و گفت وگو، به روز یکشنبه 19 اسد به آزادی 400 زندانی طالبان رای دادند.
با آن که نهاد عدلی و امنیتی افغانستان، نام نویس این چهارصد نفر را همگانی نکرده اند٬ مگر برخی منابع تائید کرده‌اند که در میان فهرست 400 زندانی خطرناک گروه طالبان، نزدیک به 40 شهروند خارجی از جمله اتباع پاکستان و ازبکستان شامل هستند.
زندانی که آسترالیا مخالف رهایی او است حکمت الله نام دارد و باشنده ارزگان است.
او به جرم قتل سه نظامی آسترالیای که در اگست سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر ترینکوت اتفاق افتاد٬ زندانی بود.
اسکات موریسن نخست وزیر آسترالیا از ترامپ رییس جمهور امریکا خواسته است تا از آزادی حکمت الله جلوگیری شود.
موریسن گفته است که دولت آسترالیا هرچه در توان دارد برای ادامه حبس این زندانی به خرچ می دهد.
نخست وزیر آسترالیا به خبرنگاران در کامبریا گفته است که این مسئله را به طور مستقیم با رییس جمهور امریکا مطرح کرده است و افزود که وزیر دفاع استرالیا و وزیر خارجه این کشور نیز در گفت ‌وگو با همتایان امریکایی خود خواستار عدم آزادی این زندانی شده‌اند.
موریسن تصریح کرد که موضع آسترالیا این است که حکمت‌الله هرگز نباید آزاد شود و افزود که آزادی چنین زندانی به صلح در منطقه کمک نخواهد کرد.
این در حالی است که خانواده یک زن فرانسوی که در افغانستان و از سوی طالبان به قتل رسیده است گفته اند که آنان نمی توانند آزادی قاتلان فرزند شان را بپذیرند.
قاتل این زن فرانسوی هم در جمع ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان است که لویه جرگه مشورتی صلح به رهایی آنان رای داد.
بتینا گیزلارد، شهروند فرانسوی که برای کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در افغانستان کار می کرد، در سال ۲۰۰۳ توسط دو هراس افگن در غزنی به قتل رسید که بعد از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شدند و از آن زمان تاکنون در زندان بودند.
والدین، برادر و خواهر بتینا در بیانیه یی که روزشنبه به خبرگزاری فرانسه فرستاده اند، گفته اند: «چنین تصمیمی برای رهایی (قاتلان) که براساس یک سازش انجام می شود، برای ما خانواده قربانی، غیرقابل تصور است و پذیرفتنی نیست.»
در این بیانیه از توافقنامه یی که میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان امضا شده است به عنوان تجارت "رام کردن اسب" یادشده است.
خانواده بتینا اضافه کرده است: «این نقض روند قضایی است که قاتلان دستگیر شده بتینا را دیده اند، اعتراف شان را شنیده اند و آنان را مجرم شناخته اند. آنان از سوی یک محکمه افغانستان محکوم شده اند.»
شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که احتمال مخالفت های بین المللی با رهایی شماری از زندانیان که شامل این فهرست چهار صد نفری اند٬ بیشتر خواهد شد.
پنج نفر از چهارصد نفر کسانی اند که در حملۀ سال ۲۰۱۸ به هوتل "انترکانتیننتال" در کابل نقش داشتند که درآن ۴۰ نفر به شمول ۱۴ شهروند خارجی کشته شدند.
کشته شدگان شامل شهروندان امریکا، اوکرائین٬ افریقا جنوبی و… بودند.
همچنان کسانی که در حمله انفجاری مرگبار سال ۲۰۱۷ بر سفارت آلمان در کابل دست داشته اند، در جمع این زندانیان هستند. سه تن از سازماندهندگان این حمله، پس از یک و نیم سال در فبروری ۲۰۱۹ بازداشت شدند.
این حمله که به وسیله یک تانکر بمب گذاری شده انجام شد، خونین ترین و ویرانگرترین حمله در افغانستان خوانده شد. در آن حمله ۱۵۰ غیرنظامی افغان جان باختند و صدها تن دیگر زخمی شدند و ساختمان سفارت آلمان تخریب شد و المان فعالیت سفارت و قونسلگری های خود را در افغانستان به حالت تعلیق در آورد.
گفته شده است که حدود ۴۰ شهروند خارجی شامل فهرست ۴۰۰ صد زندانی «خطرناک» طالبان هستند.
این آگاهان می گویند که کشورهایی که این ۴۰ نفر شهروندان آن اند مخالف رهایی آنان اند  ویا هم خواهند خواست که شهروندان شان به جای رهایی برای آنان مسترد شوند.
همچنان گفته شده است که بیش از ۱۵۰ نفر از افراد این فهرست، شامل قاچاق‌بران کلان مواد مخدر هستند که می توان گفت تمویل کنندگان گروه طالبان اند و طالبان بی رهایی شان تاکید داشتند.
همچنان مجرمان بزرگی، از جمله آدم‌ربایانی که اختطاف افراد توسط آنان به قتل‌شان نیز انجامیده ‌است. شامل این فهرست است که طالبان به رهایی شان اصرار داشتند.
این نشان می دهد که طالبان در انجام فعالیت های شان تنها نبودند، قاچاقبران مواد مخدر، آدم ربایان و جنایتکاران دیگر نیز با آنان وابسته بوده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا