فرهنگ

پیام وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت 31 ثور روز جهانی توسعه فرهنگی

کابل باختر/ اول جوزا
مردم ما درحالی از روزجهانی توسعه فرهنگی تجلیل میکنند که دولت افغانستان متعهد به این امر است که باید تمامی امکانات و فرصت های فرهنگی به گونه عادلانه و یکسان دراختیار شهروندان این کشور قرار گیرد.
مابه این باور هستیم که توسعه فرهنگی، مفهوم از توسعه و پیشرفت زندگی یک جامعه را بیان میکند ، تحقق ارزش های فرهنگی ، هماهنگ کننده زندگی انسان ها درابعاد مختلف است. درموجودیت یک فرهنگ والا میتوان راه را، به سوی تحمل سیاسی ، درک اجتماعی و رشد اقتصادی بازکرد.
تنوع فرهنگی و اندیشه تحمل ودرک درافغانستان این فرصت ها را به وجود آورده تا ما رشد فرهنگی مثبت و فعال داشته باشیم.
تاکید مردم ما به رشد فرهنگ ارزش های خودی ، ملی و بومی این کشور است . درحالیکه زمان و گسترش اجتماعات توسعه یافته ، مهاجرت ها ، دگرگونی ها سیاسی ، گسترش تکنالوژی که جوامع را با هم نزدیک ساخته ، باعث گردیده که ارزش های فرهنگی بومی از فرهنگی های عوضی ووارداتی متاثر شود، درکنار آن فقدان و مشکلات سیاسی ، وابستگی های اقتصادی توسعه شبکه های تلویزیونی ، تقلید از فرهنگ و عادات دیگران که میتوان به آن تهاجم فرهنگی نام گذاشت آسیب پذیری های فرهنگی را جدی ساخته است و مارا به ایستادگی و دفاع از فرهنگ اصیل وسنن پسندیده مردم ما ، که هویت و گذشته ما را بازگومیکند فرامیخواند ما تلاش های خود را با نهادهای معتبر ملی و بین المللی که میکوشند از طرق مختلف از روند توسعه فرهنگی درجوامع حمایت کنند هماهنگ میسازیم . تازمینه را برای رشد فرهنگی و توسعه اجتماعی کشور مساعد شود.
ما نگاه مثبت به تنوع فرهنگی درکشور خود داشته از ارزش های ملی ،سنن و عنعنات پسندیده، هنجارها، رسوم ، آداب و قوانین اجتماعی مردم پاسداری میکنیم مدافع واقعی از آزادی بیان ، فرهنگیان ، هنرمندان خواهیم بود زیرا مارا باور به این است که توسعه فرهنگی منجر به خود باوری جامعه میشود و ما برای توسعه فرهنگی هدفمند کارخواهیم کرد.
سازمان یونسکو در نوابر2011 بیانیه درزمینۀ تنوع فرهنگی صادر کرد و پس ازآن مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 ماه می برابر با 31 ثور را به عنوان جهان تنوع فرهنگی برای گفتگو و توسعه نامگذاری کرد.
خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا