جهان

هشدارهای تازه روسای جمهور روسیه و ایران به امریکا

مسکو – صدای امریکا – 16 اسد – باختر
ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، هشدار داده است که اگر واشنگتن ساخت میزایل های هسته یی میان بُرد را آغاز کند، مسکو نیز ساخت عین میزایل ها را آغاز خواهد کرد.
رییس جمهور روسیه دیروز این سخنان را در واکنش به خروج امریکا از پیمان منع گسترش میزایل های هسته ای میان بُرد میان هردو کشور، ابراز داشت.
ولادمیر پوتین، همچنان افزوده است که برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی، از سرگیری مذاکرات میان مسکو و واشنگتن، روی کنترول سلاح، ضروری میباشد.
مارک ایسپر، وزیر دفاع امریکا گفته است که در حالی حاضر واشنگتن ساخت میزایل های هسته یی میان برد را در نظر ندارد.
امریکا بتاریخ سوم آگست از پیمان منع گسترش میزایل های هسته یی میان برد با روسیه خارج شد.
مسکو گفته است که این اقدام واشنگتن، یک "ضربه جدی" برای امنیت بین المللی می باشد.
واشنگتن، مسکو را مسوول از بین رفتن این پیمان خوانده است، زیرا به گفتۀ مقام های حکومت امریکا ، باوجود هشدارهای مکرر، مسکو نتوانست که در مطابقات با این پیمان عمل کند.
اما سرگی ریابکوف، معاون وزارت امورخارجۀ روسیه، دیروز گفت که "این امریکاست که نقش قبرکنان را در قبال این پیمان ایفا کرد".
در عین حال، در ادامۀ تنش میان واشنگتن و تهران، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته است که اگر امریکاخواستار مذاکره با ایران باشد، ابتدا باید همه تعزیرات را رفع کند.
پس از خروج امریکا از توافقنامۀ هسته یی سال ٢٠١٥ ایران با قدرت های جهان، تنش میان واشنگتن و تهران افزایش یافته است.  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا