گزارش ها

شهروندان کابل : هفتۀ شهید باید به روش های معقول تجلیل شود

کابل /16 سنبله /باختر
مردم افغانستان  تا دو روز دیگر  از نوزدهمین سال روز  شهادت قهرمان ملی  یاد بود خواهند کرد.
به گزارش آژانس باختر، هژدهم سنبله  سالرزو شهادت قهرمان ملی احمد شاه مسعود  است مردی که  در برابر تجاوز ارتش سرخ و بعد  در برابر اشغال پنهان  پاکستان  ایستاد و سر انجام  در این مبارزۀ حق طلبانه جان سپرد  .
همه ساله مطابق به تقویم ملی از سالروز شهادت احمد شاه  مسعود قهرمان ملی  به عنوان قهرمان ملی یاد بود می شود.
مگر با تاسف با گذشت هر سال شیوه گرامیداشت از هفته شهید و یاد بود از سالروز شهادت قهرمان ملی تغییر کرده است و بیشتر شکل و محتوای سیاسی به خود گرفته است .
این نشان می دهد که بعضی ها یا از فلسفه جهاد و مقاومت  که مسعود یکی از رهبران آن بود اطلاع و شناخت ندارند و یا این که هفته شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی را فرصت و ابزاری برای تبلیغ گروهی و یا هم زورآزمایی فکر کرده اند و در چنین یک روز به جای آن که به ارزش های به جا مانده از خون شهید فکر کنند به فکر کار هایی اند که انجام آن خطا و بازی با ارزش های اندیشه والای شهدا منجمله قهرمان ملی است.
بستن کاروان های وسایط، فیر های هوایی، سر دادن شعار های بی معنا و بی مایه، آزار و اذیت عابرین ،بندش راه… شیوه های نادرست است که بعضی ها به کار می گیرند که پیامد آن جز تحقیر شان یک شهید چیزی دیگری بوده نمی تواند.
شماری از شهروندان و عالمان دین تاکید دارند که تجلیل از روز شهید به گونه یی باشد که پیوند با آرمان های شهدا داشته باشد.
فیر های هوایی، آزار و اذیت عابرین ،بندش راه … مردود با اندیشه های شهید است  و هر کی چنین می کند در حقیقت اندیشه های شهید را به بازی می گیرند
مولوی محی الدین می گوید که  در اسلام وحشت و دهشت انداختن در بین مردم حرام و مردود است
او گفت فیر های هوایی و گشت زنی های بی جا  و مزاحمت برای مردم با استفاده از نام شهید  از آرمان و آرزو های یک شهید نیست
به گفته وی باید در این روز از رشادت  قهرمانی و جان فشانی شهدا با برگزاری مراسم  ختم قرآن عظیم الشان ،  دست گیری از  نیازمندان ،اهدای خون برای قهرمانان نیرو های امنیتی  که در سنگر ها در مقابل دشمنان دین و حاکمیت کشور خون می دهند  تجلیل شود
قهرمان ملی کشور احمد شاه مسعود وابسته  به یک قوم  سمت و   مذهب  نبود بل او به خاطر آزادی استقلال  و حاکمیت افغانستان مبارزه کرد و هیچ گاه تسلیم به اجنبی  نشد
وی گفت باید ما مانند عزاداران دهه محرم به مصیبت دیده های حوادث اخیر کمک کنیم زیرا آنان به کمک های عاجل نیاز دارند.
فیر های هوایی  گشت زنی ها  با  وسایط به بهانۀ  سال روز شهادت قهرمان ملی که سبب اذیت و مزاحمت برای شهریان می شود،خلاف آرمان شهید احمد شاه مسعود است و باید ازشهادت قهرمان ملی به گونه یی تجلیل شود که با شان و آرمان های آن شهید سازگاری داشته باشد.
محمد صادق ایمنی یک تن از شهروندان می گوید باید سالروز شهادت  احمد شاه مسعود قهرمانی ملی به جای  خلق وحشت کارزار  اهدای خون  به نیروه های راه اندازی کنند  و به جای مصارف بیجا،نیازمندان و خانواده های شهدا را کمک کنند.
عبد الله یک دکاندار هم می گوید: در طول چند سال گذشته شیوۀ بزرگداشت از شهادت قهرمان ملی تغییر کرده است و کار هایی در این روز می شود که باعث ناراضایتی مردم است که  کار و بار مردم زندگی و حیات شان را با تهدید مواجه می کند.
اسد الله ابری محصل پوهنحی حقوق  یکی از پوهنتون های خصوصی، احمد شاه مسعود قهرمان ملی نمادی از وحدت ملی بود  در برابر دشمن افغانستان به خاطر حفظ آزادی حاکمیت ملی آمدن صلح دایمی  و نهادینه شدن دموکراسی  دو دهه مبارزه کرد و باید از قهرمان ملی یاد بود شود اما نه خلاف آرمان او مسعود  هیچ گاه برای ترس و وحشت مبارزه نکرد  دایم به رفاه و آسایش ملت فکر می کرد .
اما یک تعداد فرصت طلبان هستند  که از این روز و از نام مسعود  استفاده کرده اند و توسط گشت  وگزار بی مورد و شلیک های هوایی به مردم ترس و دلهره می آورند که هیچ وطن دوست ومسعود دوست  خواهان این کار نیست  وکسانی که دست به این کار می زنند به آرمان آن شهید بی حرمتی می کنند.
نظری پریانی روزنامه نگار به این باور است که  بزرگداشت و تجلیل از روز شهادت قهرمان ملی تجلیل از شجاعت و  قهرمانی او در کشور است .
او در رابطه با راهپیمایی و رژه موترهای رنگ پاشی شده و تیراندازی هوایی در خیابان های کابل توسط گروهی که خود را طرفداران احمد شاه مسعود می خوانند هم چنین می گوید  راهپیمایی مدنی حق شهروندان است اما این که شماری ایجاد  ترس و وحشت برای  مردم می کنند  امر ناپسندی است و تلاش های زیادی هم برای جلوگیری از چنین اقداماتی شده است  که البته تاکنون به جایی نرسیده است.
وی افزود: مشخص نیست که این برنامه از سوی چه کسانی راه اندازی می شود، ممکن است بخشی از آن خودجوش و به نوعی ابراز احساسات باشد و بخشی هم ممکن است برنامه ریزی شده باشد  و به هدف ایجاد هرج و مرج باشد به هر صورت این گونه حرکت های خشن قابل تائید نیست.
وی افزود : هفتۀ شهید به منظور پاسداشت شهیدایی نامگذاری شده که جان خود را برای دفاع از مردم فدا کرده اند و در علیه  تروریزم بین المللی جنگیدند و به نوعی سپاسگذاری از احمد شاه مسعود است که جان خود را فدای کشورش کرد بنابراین باید هفته باید به گونۀ شایسته از این هفته تجلیل شود.
وی اضافه کرد: کسانی که خود را پیروان احمد شاه مسعود می دانند باید خلق و خو و رفتار خود را هم با وی شبیه کنند و مردانگی، شهامت و نظم وی را سرمشق خود قرار دهند نه اینکه به نام مسعود حرکت هایی انجام بدهند  که در تضاد با اندیشه های او قرار داشته باشد.
غلام صدیق صدیق استاد دانشگاه، آرمان  شهید وشهدا بندیش راه و اذیت مردم  نیست، بل تجلیل وتکریم شهید به این معنا  است که دراماکن مقدس مانند مساجد وسالون های اجتماعات جمع شوند ختم قرآن بگیرند وعلما ودانشمندان واشخاص سیاسی وعلمی در مورد مقام شهید وشهادت ومشکلات جامعه بحث  کنند وهمسنگران شهدا خاطراتی ازآنان   را بازگوکنند  ونویسندگان نیز کتاب ها ومقالات خود مربوط به آنان را ارائه کنند  وکودکان  کشور سرود ومقاله بخوانند، تا باشد که یاد وخاطرات آنان زنده بماند
وی اضافه می کند که به خاطر جلوگیری از گشت و گذار بی جا  در جاده ها و شلیک های هوایی پولیس مسوولیت دارد که  عاجل اقدام کند و افرادی که دست به چنین عمل می زنند بازداشت و به قانون تسیلم کند.
فردوس فرامرز سخنگوی قومندانی امنیه کابل می گوید که  کار روی برنامۀ  امنیتی برای گرامیداشت بهتر از سالروز شهادت قهرمان  نهایی شده است.
پولیس خود را ملزم به تنفیذ قانون می داند  و اجازه نمی دهد که در سالروز شهادت قهرمان ملی استفاده جویان نظم را اخلال کنند  و مردم را اذیت کنند.
احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را  در سال 1380 دو تروریست  که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در ولسوالی خواجه بهاوالدین تخاردر یک حملۀ انتحاری  شهید کردند  و همه ساله از  ۱۸ سنبله در چوکات هفته شهید در کشور تجلیل می شود.  بهزاد ، فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا