گزارش ها

بازدید نمایندگان طالبان از چین وایران، می تواند اجماع منطقه یی روند صلح را تقویت کند ؟

کابل 28 جوزا باختر
آگاهان سیاسی افغان امیدواراند که تلاش های چین و ایران بتواند مساعی و همکاری های کشور های بیرونی را برای حل سیاسی معضل افغانستان تقویت کند وزمینه را برای آغازگفت وگو میان افغانان مساعد کند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: هیئت سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر معاون سیاسی آن گروه اوایل هفته جاری از بیجنگ دیدن کرد و با مقام های وزارت خارجه چین روی قضیه افغانستان به بحث پرداخته است .
رسانه های پاکستانی گفته اند هیئت طالبان  در جریان  سفر به چین ، روی ششمین دور گفت وگوهای این گروه با نماینده خاص امریکا در قطر، دربارهموضوعات اقتصادی و پروژه‌های بزرگ عمرانی با مقام‌های آن کشورگفت وگو کرده اند.
طالبان می‌خواهند پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات با امریکا که تا ده روز دیگر در دوحه آغاز می شود،موضع‌گیری‌خود را با همسایه‌ها ٬ شریک کنند.
هیئت طالبان بعد از ختم مذاکرات شان با مقام های چینی ٬شتاب زده به تهران رفتند و در حال حاضر مصروف گفت وگو  با مقام های ایرانی هستند.
یک منبع نزدیک به گروه طالبان نیز تایید کرده است که هیئت دفترسیاسی طالبان درقطر،پس ازسفر به چین به ایران رفته  است وقراراست که روی برخی مسایل با مقامات ایرانی گفت گفت وگو کنند.
با آن که در باره نتایج مذاکرات  طالبان و مقام های چینی چیزی گفته نشده است مگرچین و ایران قبل از این گفته اندکه تلاش های آنان برای تسهیل روند صلح افغانی و کشاندن جناح های افغانی به میز مذاکره است.
آگاهان افغان در مورد دلچسپی های چین در مورد افغانستان می گویند ٬چین یک کشور قدرتمند در معادلات سیاسی است و روابط راهبردی با پاکستان دارد ٬ پاکستان هم روابط گرم با طالبان دارد .
پاکستان تاکنون این تعهد خود را که طالبان را حاضربه مذاکره با دولت افغانستان  می کند برآورده نکرده است و همچنان به بازی سیاسی خود  در منطقه ادامه می دهد و از طالبان خوب استفاده می کند .
این آگاهان می گویند که چین از ناحیه رشد هراس افگنی در منطقه و بخش های جنوبی آن کشور نگران است . در حالی که افغانستان ٬ پاکستان را کانون رشد هراس افگنی و ترویج افراط گرایی در منطقه می داند  و نسبت به ماجراجویی های پاکستان در منطقه هشدار می دهد.
این آگاهان همچنان تاکید دارند که چین در هرقضیه ( منطقه یی یاجهانی) از بُعد اقتصادی نگاه می کند در حالی که ادامه جنگ در کشور همسایه (افغانستان) بسا از فرصت ها از چین گرفته است  و ادامه این وضعیت رقبای اقتصادی چین را در منطقه تقویت خواهد کرد. 
از دیداین آگاهان٬ چین می تواند پاکستان را به خاتمه بخشیدن در بازی های سیاسی دربرابر افغانستان ترغیب کند و با صلح در افغانستان خاطر بیجنگ از ناحیه رشد افراط گرایی آرام خواهد شد و زمینه برای همکاری های اقتصادی مساعد خواهدشد .
این آگاهان همچنان می گویند ٬ که طالبان نیزبا راه اندازی همچو سفر ها در پی تقویت موضع خود اند .انجام این گونه سفرها ٬ این فرصت برای طالبان مساعد می شود که خود را مطرح کنند و در رایزنی های سیاسی  کسب امتیاز کنند.
این آگاهان تاکید دارند که میزبانی کشورهای منطقه ازنمایندگان طالبان باید درچوکات روابط بین الملل  باشد
از دید دولت افغانستان گروه طالبان یک گروه سرکش مسلح است که قوانین و دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسدو بر براندازی این دولت تلاش دارد .
دولت افغانستان خواهان مذاکره و تفاهم در سطح ملی است تا به کشیدگی ها و مشکلات جاری در کشور پایان داده شود و برای رسیدن به این هدف برآغاز مداکرات میان افغانان تاکید دارد و رسیدن به توافق داخلی را ٬ راه حل معضل جاری در کشور می داند .
دولت افغانستان از کشور های منطقه و فرا منطقه می خواهد که در حصه معضل افغانستان اصل روابط دولت با دولت را مدنظر داشته باشند و تنها تسهیل کننده روند صلح باشند.
از طرف دیگر برنامه میزبانی از نمایندگان طالبان٬ نباید یک حرکت اخلال گرانه در برابر برنامه صلح طالبانه  دولت افغانستان و حامیان بین المللی آن باشد که بر حل سیاسی معضل افغانستان تاکید دارند.
امید است که سفر هیئت طالبان به چین و ایران بتواند اجماع و توافق منطقه یی و فرا منطقه روند صلح افغانستان را تقویت کند و ممدی برای شکل گیری اجماع درونی در افغانستان شود.   تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا