آموزش

روند توزیع وانتقال 12.2 میلیون کتب درسی به مرکزو ولایت های کشورآغاز شد

کابل باختر8 سنبله
به حضورداشت داکترمحمد میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف دیروز روند توزیع و انتقال 12.2 میلیون جلد کتب درسی تعلیمات عمومی دوره ابتدایی، به مرکز وولایت های کشورآغازشد .
به گزارش آژانس باختر، این کتاب ها درداخل کشوردرشرکت طباعتی بهیر به چاپ رسیده است.
سرپرست وزارت معارف در جریان آغاز این روند از تکمیل چاپ و انتقال این کتب ، به عنوان گام دیگری از تطبیق تعهدات وزارت معارف یاد کرد.
داکتر بلخی افزود که تقسیم بندی و توزیع کتب براساس آمار و احصائیه وزارت معارف  ازتعداد شاگردان و تعداد مکاتب ، در ولایت ها صورت می ‌گیرد که با این روند نیمی از مشکلات کمبود کتب به ویژه دوره ابتدایی رفع خواهد شد .
سرپرست وزارت معارف به ساختار نظارتی در قرارداد چاپ 12.2 میلیون جلد کتاب اشاره کرد و گفت که  براساس تعهد طرفین مبنی بر نظارت از سوی جناح سوم، کتب پس از چاپ به یکی از لابراتوارهای معتبر درایالات متحده آمریکا روان شد که خوشبختانه مورد تائید از لحاظ کیفیت قرار گرفت.
داکتر بلخی گفت که به دلیل استعجال و نیاز شاگردان وهمچنان زمانگیر بودن کاربنیادی و تخصصی بر روی نصاب تعلیمی جدید، کتب چاپ شده در ادامه همان کتب قبلی است و فقط تصحیح املایی و انشایی در آن اعمال شده است.
رهبری وزارت معارف به همین ترتیب  از تصویب مقرره چاپ کتب درسی در مطابع داخلی در آینده نزدیک خبر داد.
داکتر بلخی خاطرنشان کرد که روند  تدارکاتی چاپ 37 میلیون کتاب دیگر نیز نهایی شده است و در آینده نزدیک در برنامه ‌مشابه، چاپ و توزیع آن را با مردم و رسانه‌ها شریک خواهیم کرد.
شیرباز کمین زاده رییس مطبعه بهیر نیز در این برنامه،  وزارت معارف را حامی بخش تولید داخلی و خودکفایی صنعتگران کشور دانست وخواستار تداوم همکاری‌ها درراستای چاپ و نشر با وزارت معارف شد.
سخی احمد پیمان رئیس انجمن صنایع کشور نیز چاپ 12.2 میلیون کتاب درسی در یکی از مطابع داخلی را ، گام بلند و تاثیرگذار در راستای خودکفایی و اشتغالزایی در افغانستان دانست.
گفتنی است ۱۲.۲ میلیون کتاب درسی تعلیمات عمومی صنف اول تا ششم در ۳۵ مضمون و به ارزش بیش از ۳۸۲ میلیون افغانی در شرکت طباعتی بهیر به چاپ رسیده است.
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا