گزارش ها

افراط گرایی، پدیده زشت و اسفبار که منطقه را تهدید میکند

کابل باختر 15 حمل
افراط گرایی در جامعه پاکستان به گونه پیچیده وخطرناک درحال رشد است اگر این پدیده زشت ،مدیریت نشود ومهار نگردد پیامد آن نه تنها برای پاکستان بل برای منطقه زیانبار و اسفبار خواهد بود.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: دو روز قبل ،متوالی یک زیارت در منطقه سارگونها ایالت پنجاب پاکستان در همدستی با چهار نفر دیگر 20 نفر از زایران را به شکل فجیع کشت.
عبدالوحید متوالی زیارت گفته این زایران را که درمیان آنها زنان نیز شامل است از روی ترحم کشته تا گناه ها آنان پاک گردد.
عبدالوحید در قتل این افراد از کارد بزرگ وعصا دست استفاده کرده است مقامات پولیس گفته اند که عبدالوحید برجمع از زایران حمله کرده وتنها سه نفر آنهم درحالت زخمی توانسته اند از نزد او فرار کنند یکی از این سه نفر ماجرا را به پولیس گزارش داد.
مسوولان شفاخانه محلی در منطقه سارگونها گفته اند که  در وجود قربانیان اثار کارد خوردگی وکمبودی ناشی از ضربات جوپدیده میشود .
یک مسوول پولیس ایالت پنجاب گفته است که قربانیان از جمله پیروان عبدالوحید بودند ومنظماً به زیارت رفت و امد میکردند و به این عقیده بودند که به  وسیله شکنجه از گناه پاک میشوند.
همچنان این مقام پولیس ایالت پنجاب واضح ساخته که بررسی ها نشان میدهد عبدالوحید با یک نوع بیماری حاد روانی متبلا است و از شکنجه آزار پیروانش لذت میبرد و احساس آرامش میکرد.
به باور آگاهان سیاسی وفعالان جامعه مدنی درپاکستان آنکشور اکنون با افراط گرای چند بعدی مواجه است آنچه در زیارت در ساحه سارگونها پنجاب اتفاق افتاد ناشی از کم سوادی مردم از دین و آموزه های دینی است که خود را تسلیم یک شخص ماجراجو میکنند درکنار کم سوادی مردم متوالی زیارت نیز از سواد دینی ، از آموزه های دینی چیزی نمیدانست  ورنه درهیچ جای قرآن تشدد و خشونت راه حل بخشش وگناه  چیزی گفته نشده و قرآن مجید پاکی گناه را به تضرع ، دعا و دوری از منکرات مرتبط میداند.
واقعه اخیر در ایالت پنجاب نمونه یی دیگری از رشد افراط گرایی در پاکستان است در روز جمعه گذشته درحمله به نماز گذاران شعیه در ساحه پاراچنار مناطق قبائیلی سی نفر کشته شدند چندی قبل درحمله تروریستی در زیارت شاه قلندر در ایالت سند پاکستان نیز شماری از زایران جان شان را از دست دادند حمله بر اقلیت های دینی ، مذهبی و قومی درپاکستان گذشته طولانی دارد مگر در سالهای  اخیر با ا یجاد وخلق شدن جریان های تروریستی چون طالب و داعش که روابط نزدیک با احزاب سیاسی وروحانیون در پاکستان دارند افراط گرایی در آنکشور رشد نگران کننده داشته است حملات مکرر گروه های افراطی به اقلیت هزاره ها ، شعیه ها و عیسوی ها چهره زشت را از پاکستان به جهانیان ارائه کرده است که نشان میدهد تحمل وهمگرایی درپاکستان جا ندارد.
این آگاهان مقامات ارتش، سازمان های استخباراتی و سیاسیون پاکستان را در گسترش پدیده بنام افراط گرایی دخیل میدانند زیرا آنها بقا ومنافع شان در وجود سازمان ها و احزاب سیاسی ومذهبی یافته اند.
افراط گرایی مذهبی درپاکستان چنان حاد و بحرانی است که امروز شهروندان پاکستان احساس آرامش ندارند درکنار ظهور افراط گرایی مذهبی ، جامعه پاکستان را  پدیده های دیگر چون برخورد افراط گرایانه وتشدد وآمیز علیه زنان ، تعصبات قومی ، فساد اداری وفساد اخلاقی نیز درپاکستان درحال گسترش است  و شمار قتل های ناموسی درپاکستان آثار بلند  دارد درکنار افراط گرایی مذهبی شمار فساد خانه ها در پاکستان نیز درحالی گسترش است و هیرابازار درشهر لاهور که ترویج کننده وانواع مفاسد اخلاقی درپاکستان است به گونه یی آزاد فعالیت دارند.
اینها نشانی میدهد که جامعه  پاکستان افراط گرایی متضاد را شاهداست وادامه چنین یک وضعیت نه تنها برای پاکستان بل برای منطقه زیانبار
است زیرا افراط گرایی که به نوبه خود تروریزم را رشد میدهد  به یک جغرافیای معین محدود باقی نمی ماند چنانچه امروز افغانستان هند ویا کشور های دیگر منطقه که شاهد حوادث اسفبار اند افراط گرایی مذهبی درپاکستان ربط میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا