گزارش ها

واشنگتن پست: دولت افغانستان حق دارد از انکشافات نشست های پیهم دوحه آگاه باشد

کابل  باختر   ۳  حمل
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله شمارۀ اخیر خود نوشته است: یک صلح توافق شده در افغانستان چیز زیادی برای انتظار داشتن است. اما اگر بخواهیم بنا به چیزی که از قطر گزارش شد قضاوت کنیم دولت افغانستان حق این را دارد که نگران شود، درست همانطور که آمریکایی‌ها نگران هستند؛ آمریکایی‌هایی که دوست ندارند تمام مأموریت‌های با قیمت گزاف انجام شده بین خودشان و افغانستان را به راحتی دور بیندازند.
این روز نامه به ادامه گفته است که باید مذاکره با طالبان فراتر از یک آتش بس و یا تبادل دو شهروند خارجی باشد. حرف های زیادی است که طالبان ملزم به اجرای آن اند یکی آ‌ن دوری  از کار زشت است که این گروه سالها بر آن تمرکز داشته است.
این گفته ها در حالی بیان می شود که طالبان در جریان شش دور گفت و گو با نمایندگان امریکا  فقط بر خروج نیروهای خارجی اصرار دارند در حالی جهان نگران افراط گرایی و انجام فعالیت های هراس افگنانه اند و طالبان با حمایت و پناه دادن به تروریستان چند ملیتی به گونه واضح از ترویج افراط گرایی و هراس افگنی حمایت کرده اند .
امریکاییان مطرح کرده اند که بالای طالبان نمی توان اعتماد کرد . پس در وجود چنین یک بی اعتمادی حرف خروج نظامیان خارجی از افغانستان دشوار جلوه می کند. 
به نوشته واشنگتن پست زلمی خلیلزاد از قول ، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان این گفت و گوها متمرکز بر دو مساله بود٬ اول مانع شدن در برابر "القاعده" و دیگر گروه‌های تروریستی برای استفاده از افغانستان به عنوان یک پایگاه برای حملات و دوم زمان بندی خروج نیروی‌های امریکایی از افغانستان.
دولت افغانستان بر افغانی شدن این گفت و گو تاکید دارد اما خلیلزاد می گوید، که گفت‌وگوها با حضور دولت افغانستان و طالبان تنها در صورتی آغاز می‌شود که "پیش‌نویس توافق" بر سر خروج نیروها و پایان یافتن هراس افگنی نهایی شود. این بدین معنی است که امریکا خود را حتی پیش از شروع روند صلح افغانستان متعهد به یک جدول زمانی برای خروج می داند و این گونه هیچ ارتباطی بین خروج آمریکا و توافق نهایی وجود نخواهد داشت.
روز نامه به ادامه گفته است که اگر این اتفاق بیفتد و نفوذ امریکا کم شودمی‌تواند همچنین باعث نابودی دولت افغانستان و میلیون‌ها افغان شود که زیر سایه این کشورزندگی می‌کردند. اگرچه این اتفاق می‌تواند باعث شود که عملیات‌ها در بعضی مناطق تحت اداره کمتر و آرام‌تر شود اما طالبان هنوز هیچ اعلام مبنی بر آماده بودن برای پذیرفتن یک سیستم دیپلماتیک سیاسی، اشتراک قدرت با دولت افغانستان  یا احترام به حقوق بشر ارائه نکرده اند. در عوض رهبران طالبان در آخرین بیانیه‌های عمومی، خود را فاتحان جنگ معرفی کرده اند و گفته‌اند که در پی جمع‌آوری غنایم خود هستند.
روز نامه گفته است استراتیژی مذاکره زلمی خلیلزاد کاملاً مناسب اولویت‌های دونالد ترامپ است که خواستار خروج هر چه سریع‌تر نیروهای امریکایی از افغانستان است و علاقه چندانی به منافع مردم این کشور ندارد. اما در نبود یک توافق صلح این ایده که طالبان برای جلوگیری از تروریزم مورد اعتماد به نظر می‌رسد، کمی ساده‌لوحانه است
"مایکل مورل" نایب رئیس سابق سیا و "مایک ویکرز" معاون سابق وزارت دفاع امریکا در سرمقاله واشنگتن پست نتیجه‌گیری کردند که "محتمل‌ترین نتیجه خروج امریکا از افغانستان این است که طالبان ادارۀ منطقه را به عهده خواهد گرفت و این به این معنی است که افغانستان پناهگاه امنی برای القاعده خواهد شد که حملات خود را علیه امریکا آغاز خواهد کرد.
این دو مقام پیشین امریکایی  به دولتمردان کشور شان مشوره می دهند.
تلاش‌های زلمی خلیلزاد باید ادامه یابد اما امریکا باید طالبان را وادار به پذیرفتن یک جدول زمانی برای خروج کند و همچنین باید واضح باشد که آخرین نیروها از کشور خارج نمی‌شوند مگر اینکه یک توافق صلح در افغانستان حاصل شود و این فقط به معنی آتش بس نیست بلکه گفت‌وگوها را نیز در بر می‌گیرد و در همان حال دولت اشرف غنی نیز باید کاملاً از آنها آگاه باشد.
این روز نامه به صورت واضح گفته است که طالبان باید بدانند که تنها خروج از افغانستان نمی تواند محور گفت و گو ها باشد.
از طرف دیگر یک مقام کاخ سفید هشدار می‌دهد که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده هرگز معاملۀ بد دربارۀ افغانستان را با طالبان نخواهد پذیرفت.
این مقام کاخ سفید هشدار می‌دهد که هرگاه گفت وگوهای صلح با طالبان ناکام شود، واشنگتن گزینه‌های دیگر به‌شمول گزینه‌های نظامی را در اختیار دارد: این مقام امریکایی با تاکید گفته است : رییس‌جمهور ترمپ درک می‌کند که ما منافع حیاتی ضدهراس‌افگنی در افغانستان داریم و او متوجۀ حفظ امنیت امریکا است. پس آن‌چه برای اطمینان یافتن از حفظ منافع امنیت ملی ما نیاز است، انجام خواهیم داد
آگاهان سیاسی افغان می گویند که سیاست و عملکرد امریکا در قبال منطقه و افغانستان ثابت نیست در حالی که وضعیت دشوار کنونی که دامنگیر افغانستان و منطقه است  و می تواند ثبات کشور های دیگر را نیز آسیب برساند به موضع گیری قاطع نیاز دارد برخورد مقطعی نمی تواند حلال مشکلات باشد  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا