سیاست

شورای وزیران طرز العمل تنظيم سفر هاي خارجي را در قاعده تائيد كرد

 

كابل باختر 8 عقرب

جلسه نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ برگزار گردید.

به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر،ابتدأ، شورای وزیران حادثه المناک انتحاری ولایت فاریاب که روز اول عید سعید اضحی بعد از نماز عید در مقابل مسجد شریف جامع شهر میمنه از جانب تروریستان انجام گردید و در آن تعداد زیادی از هموطنان شهید و يا زخمی

 

 

گردیدند، خلاف عرف و معتقدات اسلامی دانسته و شدیداً تقبیح نموده، برای شهدای حادثه بهشت برین و برای مجروحین آن صحتمندي مجدد از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود.

سفر رئیس جمهوری و هیئت همراه بمنظور دلجویی از ورثه شهدا، مجروحین و چگونگی بررسی این حادثه بتاریخ هفتم برج عقرب به آن ولایت صورت گرفت و در جريان و از ورثه شهدا و مجروحین حادثه دیدن  بعمل آمده و به مسئولین هدایت لازم داده شد، مورد تائید و تمجید شورای وزیران قرار گرفت.

 به همین ترتیب وزرای امور داخله، صحت عامه، معاون اول و سرپرست وزارت دفاع ملی رئیس عمومی امنیت ملی، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله از تاریخ وقوع حادثه یعنی پنجم الی تاریخ هفتم عقرب به آن ولایت سفر نموده چگونگی موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و مساعدت های ریاست جمهوری را برای ورثه شهدا و مجروحین حادثه توزیع نمودند.

شورای وزیران به وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی وظیفه سپرد تا مسببین این حادثه را شناسائی و به پنجه قانون بسپارند، همچنان وزارت های صحت عامه، کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین، معارف، ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران و والی ولایت فاریاب در تداوی مجروحین، رسانیدن مساعدت های لازم و تعلیم و تربیه وارثین این حادثه اقدام و وزارت ها 

 

 

 

وادارات ذیربط موظف اند تا در زمینه رفع مشکل امنیتی آن ولأ، قیرریزی (30) کیلو متر سرک داخل شهر میمنه، تسریع کار شاهراه میمنه- بادغیس، توسعه زراعت، رفع کمبود آب زراعتی با احداث بند های گرزیوان، قیصار و المار اجراات لازم نمایند.

سپس شورای وزیران وزارت امور داخله را موظف نمود تا امنیت مطمین سایزمیکی گاز را در حوزه جنوب غرب باالخصوص در ولسوالی گلران و رباط سنگی تأمین نموده به ریاست جمهوری گزارش دهد.

بعداً صادق مدبر رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران مصوبه شورای عالی اقتصادی را به جلسه قرائت نمود.

شورای وزیران، شورای عالی اقتصادی را تحت ریاست رئیس جمهوری به ترکیب معاونین ریاست جمهوری، وزرای مالیه، اقتصاد، تجارت و صنایع، انرژی و آب، زراعت و آبیاری،مشاور امنیت ملی، مشاور ارشد اقتصادی، رئیس بانک مرکزی، سه تن از استادان پوهنحی های اقتصاد پوهنتون های کشور، دو تن نماینده اتاق های تجارت و صنایع، دو تن نماینده گان اتحادیه صنعتکاران کشور را به حیث اعضای این شورا تائید و فیصله اتخاذ شده مورخ 3/ 8/1391آن را مورد تصویب قرار داده، وزارت عدلیه و ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران را موظف نمود تا طرزالعمل کاری این شورا را به اسرع وقت ممکن ترتیب و غرض منظوری به شورای وزیران ارائه نماید.

 

 

 

طبق اجندأ، صادق مدبر رئیس عمومی اداره امور و درالانشای شورای وزیران در رابطه به چگونگی تحقق فرمان شماره (45) 91 گفت،طی هفته گذشته وزرای مالیه، مبارزه علیه مواد مخدر، اطلاعات و فرهنگ، زراعت و آبیاری، تحصیلات عالی، صحت عامه، اقتصاد، انرژی و آب، فواید عامه، مخابرات و معادن به ولایات میدان وردک، کندهار، غور، لغمان، کنر، ننگرهار، ارزگان، بلخ، جوزجان و سرپل سفر های کاری را انجام داده  همچنان در مورد پیشرفت هدایات فرمان که میعاد سه ماه آن تکمیل گردیده اجراات قابل ملاحظه صورت گرفته صرف چند مورد که ایجاب مطالعه بیشتر را می نمایند تحت کار بوده عنقریب تکمیل میگردد.

سپس وزیر عدلیه طرزالعمل تنظیم سفر های خارجی را به جلسه مطرح و در مورد جزئیات آن معلومات داد.

شورای وزیران طرزالعمل متذکره را در قاعده مورد تائید قرار داده وزارت عدلیه و ریاست عمومی اداره امور و دارلانشای شورای وزیران را موظف نمود تا حضور نماینده با صلاحیت  سفارت های افغانی مقیم خارج کشور را در ملاقات های اراکین دولتی الزامی نموده همچنان حضور نماینده تشریفات وزارت امور خارجه را در ملاقات های نماینده های خارجی در داخل کشور با اراکین دولتی تصریح و وزارت امور خارجه، بورد ترجمانان را  تقویه نموده تا ترجمانان در سفرهای خارجی اراکین دولتی را همرائی نموده و طرزالعمل متذکره را طبق تذکر جلسه تصحیح و نهائی سازد.

 

 

 

در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در مورد طرح ساختار تدویر امتحان کانکور خدمات ملکی به جلسه معلومات مفصل ارایه نموده خاطر نشان ساخت.

 این ساختار  به تاسی از جز(2) ماده (2) قانون کارکنان خدمات ملکی و فرمان            شماره 45 رئیس جمهوری بداخل شش فصل و 31 ماده به هدف گزینش کارکنان شایسته و مسلکی از میان فارغان موسسات تحصیلات عالی و تعلیمات عالی مسلکی دولتی و خصوصی در بست های کمبود جهت مسلکی ساختن خدمات ملکی طرح و ترتیب گردیده و بست های چهارم، پنجم و ششم خدمات ملکی مرکز و ولایات شامل این کانکور میگردد.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه ساختار متذکره را مورد تصویب قرار داده وزارت ها و ادارات دولتی را موظف نمود تا پست های خالی بست های متذکره را طی مدت بیست یوم غرض گزینش کادر ها به کميسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی رسمأ ارسال نمایند.

بعداً آغاز کار شبکه سازی برق در شهر کابل و شهر های بزرگ توسط معین وزارت انرژی و آب به جلسه مطرح شد.

شورای وزیران وزارت انرژی آب را موظف نمود تا تفصیل مکمل پلان شبکه سازی برق شهر کابل و شهر های بزرگ را با درنظر داشت توازن توزیع برق در شهر های کشور و تولید انرژی برق از منابع مختلف طور همه جانبه ترتیب و به جلسات شورای وزیران ارائه نماید.

 

 

متعاقباً، معین مالی وزارت مالیه ضمیمه بودجه عادی سال روان و بیلانس سقف بودجه انکشافی را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمود که مبلغ بیست اعشاریه هفت ملیون افغانی در بودجه عادی وزارت اطلاعات و فرهنگ را رادیو صدای آشنا به منظور ترمیم و تجهیزات تخنیکی و اجرای معاشات امتیازی کارکنان رادیو و تلویزیون اختصاص که با ایزاد آن سقف بودجه عادی سال روان بالغ به مبلغ بیست و چهار اعشاریه سه ملیارد افغانی میرسد. به همین ترتیب ایشان با در نظر داشت تزئید و تنقیص در بودجه انکشافی بیلانس بودجه انکشافی سال روان را مبلغ نود و شش اعشاریه سه ملیارد افغانی وانمودکه در مجموع سقف بودجه ملی سال مالی 1391 مبلغ دو صد و پنجاه و چهار اعشاریه سه صد و پنجاه و سه ملیارد افغانی میگردد به جلسه معلومات داده که مورد تائید شورای وزیران قرار گرفت.

در اخیر جلسه دو مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح و مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا