سیاستاخبارTOP

محمداشرف غنی: کدام شاهراه یا دروازه نه، بل یک دریچه به سوی صلح گشوده شده است

 کابل/ 19حمل/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری می‌گوید یک فرصت نادر تاریخی برای خاتمه جنگ چهار دهه و تحقق صلح در کشور به میان آمده است و این فرصت کدام  شاهراه یا دروازه نه، بل یک دریچه به سوی صلح گشوده شده است.

 به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری به آژانس باختر ، محمد اشرف غنی هنگام تشریح طرح خود برای صلح در یک گردهمایی  مقام‌های دولتی در ارگ که ویدیوی آن دیروز نشر شده است  این مطلب را گفته است .

 در این گردهمایی محمد اشرف غنی گفت که لازم است تا دولت و ملت افغانستان با تمام تدبیر و تمرکز این دریچه را برای رسیدن به یک صلح پایدار وسیع‌تر کند.

محمد اشرف غنی افزود: “برای بار اول است در ۴۲ سال گذشته امکان این وجود دارد که افغانستان از جنگ دوامدار، ان‌شاءالله و تعالی به یک صلح پایدار و عادلانه برسد.”

رییس جمهوری یک بار دیگر آمادگی خود را برای انتخابات قبل از وقت ابراز  کرده است ولی گفت که هرگز استعفا و تن به کدام معاهده نمی‌دهد.

محمداشرف غنی می‌گوید: “هیچ کسی این فکر را نکند که زعامت افغانستان، معاون صاحب اول رییس جمهوری، معاون دوم رییس جمهوری و رییس جمهوری منتخب‌تان استعفا می‌کند یا تن به یک معاهدۀ ننگین می‌دهد.”

رییس جمهوری گفت انتخابات منبع مشروعیت است و هر کسی که در زعامت افغانستان قرار داشته باشد باید منبع مشروعیت وی آرای مرد و زن افغان باشد.

نقشۀ راه که حکومت افغانستان برای عبور از یک جنگ نامحدود به سوی صلح عادلانه و پایدار پیشنهاد می‌کند شامل سه مرحله است.

مرحلۀ اول توافق سیاسی روی آتش‌بس زیر نظارت بین‌المللی، مرحلۀ دوم تشکیل حکومت صلح و مرحله سوم اعمار صلح، دولت سازی و ایجاد مارکیت.

رییس جمهوری  از جو بایدن رییس جمهور امریکا هم به خاطر تمرکز روی افغانستان در سیاست خارجی این کشور و ایجاد اجماع بین‌المللی و منطقه یی اظهار سپاس کرد.

او از تلاش‌های ملل متحد برای صلح در افغانستان نیز تشکر کرد و گفت که صلح پایدار و عادلانۀ که بالاخره در افغانستان می آید باید ضمانت شورای امنیت ملل متحد و تمام جامعه جهانی را داشته باشد.

مقام‌های امریکایی گفته اند، قرار است شهر استانبول در ماه روان میلادی میزبان اجلاس بین‌المللی در مورد صلح افغانستان باشد. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا