اقتصاد

سه تن مواد غذايي و ده مليون افغاني به سيلاب زده هاي سرپل در نظر گرفته شده است

كابل/2/جوزا/باختر

معاون اداره ملي آماده گي مبارزه با حوادث مي گويد كه سه تن مواد غذايي و ده مليون افغاني پول نقد به خاطر توزيع به مصدومان ناشي از سيلاب ها به ولايت سرپل در نظر گرفته شده است.

وي گفت، ‌اين اقدام در جلسه ديروز كه تحت رياست محمد كريم خليلي معاون رياست جمهوري و رييس كميته حالات اضطراري برگزار گرديد اتخاذ شد و قرار بر آن شد كه دو صد تن گندم و يكصد تن برنج و نيز مبلغ ده مليون افغاني به خاطر توزيع به آسيب ديده هاي ناشي از سيلاب هاي اخير در ولايت سرپل در نظر گرفته شود.

محمد اسلم سياس، معاون اداره ملي آماده گي مبارزه با حوادث كه در زمينه با خبرنگار آژانس باختر صحبت ميكرد گفت‌ كه طي دو ماه گذشته سالروان از اثر سرازير شدن سيلاب ها در ولايت سرپل دو صدو نزده تن هلاك و در كل هفده هزار و ششصد و هشتاد و يك خانواده خساره مند شده است.

وي افزود: كه در اين سيلاب ها سه هزار و هفتصد و هشتاد شش منزل مسكوني بكلي تخريب،‌ سه هزار و بيست و سه منزل رهايشي قسماً‌" تخريب شده و صد ها جريب زمين هاي زراعتي و نيز باغها در آن ولايت تخريب گرديده و هزاران راس مواشي تلف گرديده است.

سياس بيان داشت كه تاكنون براي برخي از خانواده هاي كه عضو شان را از اثر سيلاب ها از دست داده اند،‌ مبلغ پنجاه هزار افغاني كمك توزيع شده و براي كسانيكه منازل شان تخريب گرديده مبلغ ده هزار افغاني براي كسانيكه زخمي شده اند ده تا پانزده هزار افغاني داده شده است.

وي گفت كه هنوز براي دريافت ميزان دقيق تلفات و خسارات ناشي از سيلاب ها درسرپل جريان دارد و همه تدابير براي كمك نقدي و خوراكي براي آسيب ديده ها اتخاذ گرديده است .

او يكبار ديگر به مردم هشدار داد كه منازل شانرا از محلاتيكه زير خطر سيلاب ها قرار دارند تخليه نمايند و در محل امن تر جا گزين شوند.

سياس خاطر نشان كرد كه نظر به برفباري هاي شديد زمستان گذشته ما آماده گي هايي را براي چنين حوادث در نظر گرفته بوديم و نيز سرازير شدن چنين سيلاب ها را پيشبيني كرده بوديم و در ايام زمستان چندين نشست را داير نموديم تا استقامت كاري ادارات ذيربط و دفتر ملل متحد مشخص شود تا امكانات كمك نيز مهيا گردد .

وي گفت كه به تمام والي ها ذريعه مكاتب اطلاع داده شده بود تا مردم را از خطر هاي احتمالي سيلاب ها آگاه سازند و به تناسب آسيب پذيري براي هر ولايت دو تا سه مليون افغاني داده شده بود.

خوشبختانه كه مردم به كمك آسيب ديده ها با وسايل دست داشته خود شتافند و كمك نمودند.

او گفت اداره ملي آماده گي مبارزه با حوادث يك نهاد و پاليسي ساز است از اينرو به تمام ادارات ذيربط دولتي و نهاد هاي خيريه بين المللي در تماس شده بوديم تا در هر ولايت ذخاير مواد كمكي خود را از قبل تدارك ببينند و نيز از جمعيت هلال احمر افغاني خواسته بوديم تا مناطقي را كه نا امن اند تحت پوشش خود قرار دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا