سیاست

برگزاری جلسه مشورتی صلح و انتخابات از سوی فیفا در هرات

شهرهرات ۸ سنبله باختر
فعالان مدنی، آگاهان سیاسی و مسوولان دفتر فیفا در هرات جلسه مشورتی یی پیرامون صلح و انتخابات برگزار کردند.
فعالان مدنی و آگاهان امور سیاسی در این جلسه تاکید داشتند که نباید در روند صلح خطوط سرخ حکومت دموکراتیک زیر پا شود.
محمد نعیم اصغری مسوول برنامه‌های فیفا یا اجماع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید نیاز است تا در روند صلح، ارزش‌های دموکراتیک چون آزادی بیان، حقوق شهروندان، حقوق حقه زن ‌ها و فرصت‌های مهم قانونی برای فعالیت زنان و دست‌آوردهای قریب به دو دهه گذشته مردم افغانستان در نظر گرفته شود و با در نظرداشت این خطوط سرخ روند صلح را نهایی کنند.
وی اما روند صلح را دوام ‌دار دانست و دیدگاه‌های مردم افغانستان را در برنامه صلح مهم و با ارزش خواند.
اصغری می‌گوید که آنان تلاش دارند تا با برگزاری این جلسات مشورتی نظرات اکثریت شهروندان افغانستان را پیرامون صلح اخذ کنند که بر مبنای آن از طریق دادخواهی‌ فعالان مدنی به صلح پایدار دست یابند.
این مسوول دفتر فیفا همچنان تمرکز جامعه بین‌المللی روی روند صلح و خود داری از فرستان ناظران شان برای روند انتحابات و همچنان قطع حمایت‌های مالی شان برای انتحابات افغانستان را نگران‌کننده خواند و اما می‌گوید مردم افغانستان خودشان باید تلاش کنند تا با حمایت از روند‌های ملی چون انتخابات، افغانستان را از این وضعیت بحرانی و وابستگی‌ها نجات دهند.
از سویی هم محمد رفیق شهیر یکی از آگاهان سیاسی هرات که روند صلح را زمانگیر می‌داند تاکید دارد که در این برنامه باید با دقت بیشتر پرداخته شود، وی می‌گوید: پس از نهایی شدن گفت و‌گوها و توافق طالبان با آمریکا، نوبت به مذاکرات اساسی و اصلی یعنی توافق مردم با طالبان می‌ رسد که باید نقشه راه قوی برای رسیدن به صلح پایدار را داشته باشیم.
شهیر،، اما عدم حمایت جامعه جهانی از انتخابات را نگران‌کننده می‌خواند و می‌گوید تقلب‌ها و عدم شفافیت در انتخابات‌های گذشته بی‌اعتمادی نسبت به این روند در پی داشت که به همین دلیل تمرکز آنان بیشتر روی به نتیجه رساندن صلح در کشور صورت گرفته است.
ساره محمدی یکی از فعالان مدنی در هرات که روند صلح را ناموفق می‌داند می‌گوید عدم توافق طالبان با حضور زنان در این روند و همچنین عدم توافق آنان با حضور زنان در متن جامعه و انجام‌ فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جامعه را به چالش خواهد کشاند.
زنان خواهان نهایی شدن مذاکرات صلح با پذیرفته شدن حقوق قانونی و دست‌آوردهای نزدیک به دو دهه شان هستند.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا