اقتصاد

ولسی جرگه قانون معادن را تصویب کرد

كابل اول قوس باختر
درجلسه ولسی جرگه که امروز برگزار گردید، قانون معادن تصویب شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر،  دراین جلسه که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید.
اعضای ولسی جرگه در وقت امتیازی نگرانی شان را در پیوند به عدم توافق رئیس جمهور ورئیس اجرائیه در تعیین کابینه جدید ابراز نموده،خواهان معرفی هرچه عاجل نامزد وزراء به خصوص وزرای بخش امنیتی گردیدند واضافه نمودند که تا زمان برگزاری کنفرانس لندن که از اهمیت بالا برخوردار می باشد،این مشکل برطرف گردد.
افزون برآن موضوعاتی چون استفاده جویی از امکانات دولتی توسط رئیس جمهور به خصوص به کرایه گرفتن طیاره چارتراز سوی ریاست جمهوری به منظور ادای حج عمره،انتقاد از درنظر گرفتن روابط شخصی و استخدام افراد درمقامات بلند حکومتی ازسوی رئیس جمهور برخلاف وعده های وی،عدم موجودیت منافع ملی در حکومت جدید و توجه فقط به منافع دو تیم،عدم بازجویی عمرزاخیلوال و حاجی دین محمد درقبال بحران  کابل بانک ،حضور کم رنگ وکلاء درکمیسیون ها و به تاخیرافتادن طی مراحل قوانین ،انتقاد ازعدم ارائۀ  اجراآت کاری تفتیش  وزارت زراعت به ولایت زابل ، وادارساختن تعدادی از محصلین اناث دانشگاه غزنی جهت ازدواج با استادان آنها،پیشنهاد اعلان اسامی آن عده ازمقامات بلند دولتی که درجاسوسی علیه کشوردست دارند و اعلام فهرست آن عده از وکلایی که گمرکات را تسخیرنموده اند،مطرح گردید و از مراجع مربوط خواسته شد تا به این موضوعات توجه نموده،در جهت حل این معضلات اقدام جدی نمایند.
در همین حال اعضای ولسی جرگه از ناامنی های اخیر درکشوربه خصوص  ترور و اختطاف درولایت هرات و بی کفایتی قوماندان امنیه این ولایت ، استفاده کلداردربعضی از ولایات کشور ، جلوگیری از وارد شدن دواهای بی کیفیت ،بلند رفتن مواد سوخت و مواد ارتزاقی درسطح کشورو جلوگیری از دخالت برخی کشورهای همسایه در افغانستان بحث نمودند.
در همین حال ،عده یی از وکلاء نگرانی شان را از تجمع قدرت سیاسی،بودجه دولتی،اجازه سفرهای وکلاء و قانون تدارکات در دست یک فرد ابراز داشتند.
سپس عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه موضوعات ارائه شده توسط وکلاء را بعد ازاستعماع غرض اجراآت به مراجع ذیربط محول نمود.
دربخش دیگر جلسه  مطابق آجندء  تعدیل وحذف برخی ازمواد قانون معادن ارسالی حکومت بعد از غوروبررسی در کمیسیون های هژده گانه ولسی جرگه توسط عبیدالله رامین رئیس و ساهره شریف عضو کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست ارائه گردید.
درجلسه تعدادی از وکلاء اظهار داشتند که به دلیل آلوده شدن محیط زیست و مشکلات برخواسته از استخراج معادن باید پنج فیصد امتیاز اضافی ازعواید بدست آمده ازاستخراج معدن به همان ولایت که معدن درآن وجود دارد،درنظرگرفته شود .
از سوی دیگر شماری از وکلاء معادن را سرمایه ملی کشور خوانده،اختصاص پنج فیصد امتیاز را برای ولایاتی که درآن معدن وجود دارد، خلاف مادۀ 122 قانون اساسی کشور و تبعیض در مقابل اتباع کشور دانستند.
درنتیجه موارد اختلافی این قانون بعد ازبحث های گسترده  مورد تصویب قرار گرفت.
در ادامۀ جلسه، قانون معادن به صورت کل به رأی گذاشته شد و با موجودیت هشت رأی مخالف،به اکثریت آراء تصویب گردید.
قابل تذکر است که قراربود امروز طرح پیمان امنیتی میان جمهوری افغانستان وایالات متحده امریکا به بحث گرفته شود اما تعدادی از وکلاء بحث پیرامون این طرح را خلاف اصول وظایف داخلی ولسی جرگه بیان داشته ،پیشنهاد نمودند که طرح مذکور به روزچهارشنبه به بحث گرفته شود؛ درنتیجه تصمیم برآن شد تا فردا یکشنبه دوم قوس سال روان طی جلسۀ فوق العاده پیمان امنیتی-دفاعی میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا به بحث گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا