اخبارفرهنگTOPجامعه

بزرگداشت از روز جهانی کتاب در کابل

کابل ۴ ثور باختر
همزمان با روز جهانی کتاب، ریاست انتشارات کتب بیهقی معینیت امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ از این روز در کابل بزرگداشت کرد.
در مراسمی که به این مناسبت دایر شده بود، عبدالعليم ځانواک مفتی زاده، رییس انتشارات کتب بیهقی با ارایه معلومات در باره فعالیت‌های‌شان در عرصه چاپ و نشر کتاب و تصنیف قرآن اعظیم شان در سال گذشته، گفت که کوشش می‌کنند که فرهنگ کتاب‌خوانی را در کشور ترویج و برای محصلان در عرصه‌های تعلیمی کار کنند.
مفتی زاده می‌افزاید که وزارت اطلاعات و فرهنگ در پی این است که کتاب‌های نویسنده‌گان که با منافع ملی، ارزش‌های اسلامی و فرهنگی کشور در تکر نباشد را چاپ و نشر کند.
او از رسانه‌ها خواست که آنان را در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور و تشویق جوانان به کتاب‌خوانی و مطالعه از طریق نمایشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی همکاری‌کنند.
به گفته‌ی وی؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ تا اکنون نمایشگاه‌های کتاب و مسابقات کتاب‌خوانی و برنامه‌های علمی را برای تشویق جوانان به کتاب‌خوانی برگزار کرده و نتیجه مثبتی هم در پی داشته است.
نظام الدین شایق، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز طی این برنامه،‌ کتاب را بهترین دوست انسان خواند و گفت که کتاب مژده علم و دانش است .
شایق هم‌چنان ارزش و جایگاه کتاب و مطالعه آن را در یک جامعه مهم پنداشته و بیان داشت که کتاب بهترین دوستی است که نه چیزی از شخص می‌خواهد، نه آن را می‌فریبد و نه در نیمه راه می‌گذارد و در همه حالت دوست و دوستی آن مستمر باقی می‌ماند.
استاد سعید احمد سعید به نماینده‌گی از نویسنده‌گان کشور، وزارت اطلاعات و فرهنگ و به ویژه ریاست انتشارات کتب بیهقی و کتاب خانه عامه را ممثل کتاب در کشور خواند و خواهان توجه برای فراهم سازی زمینه بهتر و بیشتر به نویسنده‌گان و ناشران در نوشتن و نشر کتاب شد.
سعید فعالیت‌های انتشارات کتب بیهقی را در نشر و چاپ کتاب ستود و گفت که در سال‌های اخیر ریاست انتشارات بیهقی فعالیت‌های زیادی در عرصه نشر و چاپ کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام داده، اما با آن‌هم نیاز است در نشر و چاپ کتاب‌ها، خلق آثار علمی و تحقیقی و بالنده‌گی فرهنگ کتاب‌خوانی فرصت بیشتری مساعد شود.
حاجی فرهاد، به نماینده‌گی از مطابع کشور نیز از مسوولان خواست که تکس و مالیه تمام ناشران و مطابع داخلی معاف و مالیه مواد خام چاپ کتاب که از بیرون وارد کشور می‌شود، کاهش یابد و گفت که مسوولان با بالا بردن مالیه‌ی کتاب‌هایی که در کشور‌های بیرون چاپ و وارد کشور می‌شود، مطبعه‌های داخلی را در چاپ کتاب‌ها رشد و نیازمندی به چاپ کتاب را‌ در بیرون از کشور کاهش دهند.
هم‌چنان، مفتی عبدالحق حماد، مسوول عمومی کاپی رایت وزارت اطلاعات و فرهنگ در برنامه یادشده، گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ به اندازه توانش به نویسنده‌گان و ناشران توجه جدی کرده است.
حماد افزود که در گذشته‌ها در قسمت حقوق کاپی رایت اقدام و توجه جدی نشده بود، اما با حاکمیت دوباره امارت اسلامی در کشور توجه جدی در این قسمت شده و ده‌ها قضیه‌ حل شده است.
او از تمام نویسنده‌گان، ناشران و مطبعه‌ها خواست که کاپی رایت را رعایت کنند و از این پس نقض کاپی رایت پذیرفتنی نیست و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
وی در پیامی به جوانان کشور گفت که این جوانان آینده افغانستان هستند، بناً بیشتر کتاب بخوانند .
گفتنی است که امروز ۲۳ اپریل برابر با ۴ ثور، از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، در سال ۱۹۹۵ میلادی، به عنوان روز جهانی کتاب و حق چاپ نام‌گذاری شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا