اقتصاد

امتعۀ نفتی مورد ضرورت بیش از ۱۷ اداراۀ دولتی در مرکز عرضه شده است

کابل/باختر/4 ثور
تسلیم گیری لابراتوارهای تثبیت کیفیت امتعۀ وارداتی نفت و گاز در بنادر شش گانۀ کشور از ادارۀ استندرد ملی، از دست آوردهای عمده "اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان" در سه ماه اخیر است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، داکتر ولید تمیم، رییس اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان که امروز در برنامه "حسابدهی حکومت به ملت"، دستاوردها وبرنامه های این اداره را در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت گزارش می داد افزود: رهبری جدید تصدی مواد نفتی و گازمایع پس از سال ها توانسته است امتعۀ نفتی مورد ضرورت بیش از ۱۷ اداراه دولتی را در مرکز عرضه کند که از درک حق الخدمت بندری آن را جمع آوری کرده است.
وی گفت که به منظور تنظیم بهتر قیمت در سطح شهر کابل بیش از ۳۰ غرفه پرچون فروش گاز مایع را فعال کرده است که گاز مایع را نازلتر از قیمت بازاربه مردم عرضه می کند.
رییس اداره تنظیم نفت وگاز مایع همچنان گفت که در سال ۱۳۹۷ ذخایر ۴۰۰ تُنۀ گاز مایع در بندر تور غُندی احداث و به بهره برداری سپرده شده است وکار تخنیکی ذخایر ۵ هزار تُنۀ گاز مایع پُل متک – پروان نیز به پایۀ اکمال رسیده است.
وی افزود که به ظرفیت یک هزار تُن ذخیرۀ مواد نفتی و ۵۰۰ تُن ذخیرۀ گاز مایع در بندر آقینه بازسازی شده است و به بهره برداری سپرده شده است و به ظرفیت ۵۰۰ تُن ذخیرۀ گاز مایع در ولایت بدخشان نیز فعال و به بهره برداری سپرده شده است.
داکترتمیم در رابطه به کارکرد آن اداره در زمینه مبارزه با فساد اداری گفت که برای اولین بار دیتابیس کامل منابع بشری ایجاد شده و تمامی دوسیه¬های کارمندان درج آن گردیده است که در نتیجه ۲۹ تن از کارکنان این تصدی بنابر اجراأت خلاف قانونی که قبلاً صورت گرفته بود، شناسایی شدند.
رییس اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان گفت که قرارداد انتقال ۳ هزار تن گازمایع حق الخدمت مربوط این تصدی از بنادر به مرکز و قرار داد انتقال ۲ هزار تن تیل حق الخدمت از دخایر مولوی صاحب ولایت هرات الی ذخایر مرکز عقد شده است.
او گفت که اسناد ۱۱۰ تن از متقاضیانی که خواهان اعمار پمپ استیشن های مواد نفتی و گازمایع در ولایات بودند، به نمایند گی های مواد نفتی ولایات مربوط معرفی شدند و برای شماری از آنان مجوز احداث نیز صادر شده است.
اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان خدمات تثبیت کیفیت امتعۀ نفتی و گاز مایع را عملاً از طریق تصدی مواد نفتی و گاز مایع توسط انجنیران داخلی به تجار وارد کننده مواد نفتی در بنادر کشور ارائه می کند.
وی گفت که به منظور تنظیم بهتر سکتورنفت وگاز، نیاز جدی به داشتن شرکت دولتی در این بخش است که در آیندۀ نزدیک تصدی مواد نفتی و گاز مایع به "شرکت ملی نفت و گاز افغانستان" تغییر شخصیت حقوقی خواهد داد. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا