صحت

توبركلوز هر سال جان ده هزار تن را در افغانستان ميگيرد

كابل/15/حمل/باختر

سالانه در افغانستان ده هزار تن از اثر بيماري توبركلوز جان شانرا از دست ميدهند.

اين مطلب را دوكتور ثريا دليل وزير صحت عامه كشور امروز در محفلي كه به مناسبت روزجهاني توبر كلوز كه تحت شعار "‌ توبركلوز را در زندگي من توقف دهيد" در كابل برگزار گرديده بود ابراز كرد.

دوكتور دليل گفت، افغانستان  ازجمله بيست و دو كشور جهان است كه بلند ترين ارقام مصابان توبركلوز را دارا ميباشند.

وي مبتلايان توبركلوز را در افغانستان در سال گذشته بيست و هشت هزار و يكصد و شصت و هفت تن اعلام داشته گفت كه شصت و شش در صد آنان را زنان تشكيل ميدهد و همه ساله پنجاه و سه واقعه جديد توبركلوز در افغانستان ثبت ميشود.

وزير صحت عامه دليل عمده مبتلا شدن زنان را به اين مرض تغذي نامناسب، ولادت هاي پي در پي، ازدواج هاي قبل از وقت، كم خوني و دانست ‌در نتيجه آن ميزان مقاومت و جود در برابر امراض پائين ميايد.

خانم دليل علاوه كرد كه وزارت صحت عامه با همكاري سازمان صحي جهان برنامه سروي سرتاسري را جهت دريافت دقيق عوامل مصابيت بيشتر خانم ها را به توبركلوز راه اندازي نموده كه با روشن شدن نتايج آن وزارت صحت عامه ميتواند برنامه هاي دقيق تري راغرض مقابله با اين مرض طرح ريزي نمايد.

دكتور دليل توبركلوز را يك مرض خطرناك ولي قابل وقايه و تداوي خوانده گفت:‌ بايد مريضانيكه سرفه دوامدار بيشتر از دو هفته توام با بلغم دارند با مراجعه به مراكز تشخيصه توبركلوز به معاينات پرداخته در صورت مثبت بودن نتيجهء معاینات برای مدت هشت ماه به صورت دوامدارو بدون وقفه تحت درمان قرار گيرند، مادران درعرصه تطبيق واكسين بي سي جي به اطفال نوزاد غلفت نكنند زيرا اين واكسين مقاومت بدن طفل را مقابل مرض توبركلوز بالا ميبرد.

خانم دليل از مادران مصاب خواست تا جهت وقايه اطفال شير خور بايد هنگام شيردادن از ماسك استفاده نمايند و در هنگام سرفه با گرفتن دستمال در مقابل دهن ميتوانند از مصاب شدن ساير افراد خانواده به مرض جلوگيري كنند.

در اين محفل داكتر فرح سیه‌دول نماينده سازمان صحي جهان در افغانستان و داكتر سيما سمر رييس كميسيون حقوق بشر و عضو بورد همكاري توقف توبركلوز نيز پيرامون موضوع صحبت نمودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا