گزارش ها

اعتراف نخست وزیر پاکستان به حضور هراس افگنان در کشورش

کابل 19 حوت / باختر
در حالی که پاکستان حضور گروه های هرای افگن را در خاک آن کشور همیشه رد کرده است مگر گفته های اخیر عمران خان که می گوید که دیگر به فعالیت گروه های هراس افگن در آن کشور،اجازه فعالیت داه نخواهد داد یک اعتراف صریح از موجودیت هراس افگنان در پاکستان است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد، عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان، روز جمعه در یک سخنرانی‌ در جنوب پاکستان گفت که این کشور دیگر به گروه‌های شورشی اجازه فعالیت در خاکش نخواهد دادوحکومتش می‌خواهد پاکستان یک کشور صلح‌آمیز و با ثبات باشد.
تنها چند روز پیش از این، حکومت پاکستان اعلام کرد که در برابر گروه‌های هراس‌افگن اقدام خواهد کرد.
این گفته ها در حالی بیان می شود  که هند و ایران  بعد از حملات اخیر انتحاری در کشور های شان که منتج به مرگ شماری از نظامیان این دو کشور شد، سازمان های استخبارتی  پاکستان را عامل این حوادث دانستند و هند پایگاه های جیش محمد یک گروه تروریستی را در پاکستان آماج حملات هوایی قرار داد و دو کشور در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار گرفتند و ایران نیز به اقدامات تلافی جویانه  علیه پاکستان تهدید کرد .
واکنش جامعه جهانی نیز بعد از حوادث کشمیر در هند و سیستان در ایران علیه پاکستان جدی بود و امریکا از پاکستان خواست تا پایگاه های هراس افگنان را در خاک آن کشور برچیندو به نگرانی های کشور های همسایه خود پایان دهد
فشار های سیاسی ایران و اقدامات نظامی هند علیه پاکستان ازیک سو وانتقاد های جهانی از پاکستان از سوی دیگر،  پاکستان را در یک تنگنا و انزوای جهانی قرار داد و مقامات آن کشور را وا داشت که بار دیگر در فکر فرار از واقعیت شوند و با ترفند های دگر در تلاش عبور از بحران دیگر باشند و اما این بار جز اعتراف به واقعیت ها ، راه حل دیگر وجود نداشت .
عمران خان در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت که این کشور دیگر به گروه‌های شورشی اجازه فعالیت را در خاکش نخواهد دادوحکومتش می‌خواهد پاکستان یک کشور صلح‌آمیز و با ثبات باشد.در این گروه‌ها مردمانی هستند که کارهای خیریه انجام می‌دهند؛ آنان نباید نگران باشند. اما پاکستان به کسی اجازه نخواهد داد که از خاکش برای هراس‌افگنی در بیرون از کشور کار بگیرد.)
او به ادامه گفته است، متأسفانه پیش از این در این زمینه کار نشده بود؛ اما از هنگامی که حکومت ما روی کار شد ما ذهن‌های مان را آماده ساختیم و بربنیاد طرح اقدام ملی کار خواهیم کرد. تنها علت این کار، بهتر شدن پاکستان است. 
قبل ازعمران خان شمار دیگری از مقام های پاکستانی به گونه یی از موجودیت گروه های هراس افگن در خاک آن کشور سخن گفته بودند مگر آن را توجیه کرده و منافع پاکستان را با این گروه تعریف کرده بودند
از طرف دیگر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر دیروز  در تماس تلفونی با "عمران خان" نخست وزیر پاکستان خواهان عملیات قاطع پاکستان علیه تروریست‌های ضد ایرانی شد و تاکید کرد: (ما نباید بگذاریم دهه‌ها  دوستی و برادری بین دو کشور، تحت تاثیر اقدام گروهک های تروریستی قرار گیرد که ما و شما می دانیم از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می شوند.
رئیس جمهور ایران تصریح کرد: نباید اجازه دهیم طرف ثالت با این اقدامات خود، در روابط ایران و پاکستان تاثیر بگذارد.
روحانی با بیان اینکه ایران به خوبی می داند گروهک های تروریستی یی که از خاک پاکستان برای حملات تروریستی علیه ملت ایران استفاده می کنند، در کدام نقاط مستقر هستند. وی گفت: ما منتظر عملیات قاطع شما علیه این تروریست ها هستیم.
رئیس جمهور ایران حادثه تروریستی در جاده خاش – زاهدان و کشته شدن مرزبانان ایران را بسیار تاثرانگیز خواند و افزود: ما شاهد حوادث فراوانی از سوی تروریست هایی هستیم که متاسفانه در خاک پاکستان مستقر هستند و در همین راستا آمادگی کامل داریم که با ارتش و دولت پاکستان برای از بین بردن این تروریست ها که حضور آنها به نفع ما ، شما و منطقه نیست، همکاری کنیم. ادامه فعالیت این تروریست ها از خاک پاکستان می تواند روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.)
"عمران خان" اظهار کرد که به زودی اخبارخوشحال کننده یی درباره این تروریست ها و اقدامات آنها در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
وی افزود: این به نفع پاکستان است که اجازه ندهد گروهک های تروریستی از خاک ما استفاده کنند و ارتش پاکستان آماده است با اطلاعاتی که ایران در اختیارش می گذارد، قاطعانه تر با تروریست ها مقابله کند.
مگر سخنگوی وزارت خارجه هند گفته است که این اقدامات پاکستان کافی نیست ما بر اقدامات عملی تاکید داریم نه الفاظ شیرین . پاکستان فقط یک راه دارد وداع گفتن با هراس افگنانان و دوری از انان .
باید گفت که منافع پاکستان  با حمایت از هراس افگنی گره خورده  این کشور هراس دارد اگر از هراس افگنی  به عنوان وسیله فشار علیه کشور های دیگر استفاده نکند هویت پاکستان و آینده آن زیر سوال خواهد رفت
پاکستان غرض رسیدن به اهداف راهبردی خود در منطقه، از هراس افگنی به عنوان حربه کار می گیرد مگر نمی داند که این حربه برای پاکستان چقدر زشت و انزوا کننده تمام شده است.#  روشان 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا