گزارش ها

سازمان عفو بین الملل٬پاکستان از پناهجویان افغان به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند

کابل  باختر ۲ سرطان
سازمان عفو بین‌الملل درگزارش تازه خود پاکستان رامتهم کرده است که از پناهجویان افغان به عنوان  ابزار سیاسی استفاده می کند.
در حال حاضر 1.5 میلیون پناهجوی افغان به گونه رسمی و یک میلیون پناهجوی دیگر به گونه غیر رسمی در پاکستان بود وباش دارند.
عفو بین‌الملل در گزارش خود گفته است که در سال‌های اخیر شمار پناهجویان افغان حاضردرپاکستان به دلیل اخراج اجباری کاهش یافته‌اند.
تنهادرسال 2016 میلادی بیش از 365 هزار پناهجوی افغان به شکل اجباری از پاکستان اخراج شدند.
عفو بین الملل گفته است پاکستان اغلب از حضور پناهجویان افغان به عنوان اهرم فشار و ابزار سیاسی برای منازعات با دولت افغانستان استفاده می‌کند.
پاکستان از کشورهای امضا کننده کنوانسیون پناهجویان نیست و در نتیجه پناهجویان افغان به طور رسمی به فرصت‌های آموزشی دسترسی ندارند، نمی‌توانند حساب بانکی باز کنند، اشتغال کنند، املاک خریداری کنند و حتی به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.
عفو بین الملل در حالی پاکستان را متهم به استفاده ابزاری از پناهجویان افغان می کند که دولت افغانستان تاکید دارد که با  مساله مهاجرت با دید عاطفی نگاه شود.
مهاجران قشر محتاج و سرگردان اند که برای گریز از منازعات٬ و نجات جان خود و فرزندان شان مجبور به ترک خانه وکاشانه شان می شوند.
مهاجرت بیشتر به اساس مجبوریت وفراراز جنگ و ناهنجاری های اقتصادی انجام می شود که نباید با دید سیاسی دنبال شود .
دولت افغانستان به علت ادامه درگیری در کشور و وضع نا به سامان امنیتی نمی تواند از کتله چندملیونی مهاجران میزبانی کند .
دولت افغانستان تاکیددارد که برگشت مهاجران باید به رضایت و بدون جبر باشدو مرحله وار صوت گیرد. در حالی که کشور های همسایه در برابر مهاجرت دید ابزاری و سلیقه یی دارند و مطابق به شرایط و زمان با آنان برخورد می کنند که این خود نقض قوانین بین المللی است .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا