گزارش ها

درخواست حکومت افغانستان ازسازمان ملل // رهبران طالبان را شامل لست سیاه سازید!

کابل باختر  ۸ عقرب
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه از سازمان ملل متحد خواسته است تا رهبران طالبان  شامل لست سیاه این سازمان شوند.
گزارشگر اژانس باخترمینگارد: این درخواست دیروزاز سوی داکتر عبدالله حین ملاقات با رئیس کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد.
عبدالله عبدالله، در دیدارش با خیرات عمروف رییس کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل گفته است که طالبان مردم افغانستان را میکشند و عامل ویرانی کشور اند از همین ‌رو، این گروه قاتلان شهروندان کشور به‌شمار می‌روند و باید به دید هراس‌افگن نگریسته شوند.
به گفته داکتر عبدالله کشورهایی که گروه‌های هراس‌افگن را به خوب و بد جدا می‌سازند یک "اشتباه بزرگی" خواهد بود.
از سویی هم، رییس کمیته تحریم‎های سازمان ملل متحد گفته است که آنان در کنارحکومت افغانستان خواهند بود و برای جلوگیری از افزایش تهدید‌ها، مشترکأ کار خواهند کرد و نیز برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان، خواهند کوشید.
در همین حال طارق شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع ملی  هم  در دیدار اش با خیرات عمروف تقاضا مشابه داشته است.
قبل از این نیز مقامات افغان چنین یک درخواست را به سازمان ملل متحد پیشکش نموده است.
این درخواست در حالی مطرح میگردد که شماری از رهبران طالبان  و افراد ارتباطی آنها که در تمویل مالی ٬ پولشویی برای این گروه  ودریافت منابع مالی و تسلیحاتی فعالیت دارند از سوی وزارت خارجه امریکا شامل لست سیاه شده اند.
آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که  دولت افغانستان اگر بتواند سازمان ملل را به وضع تحریم ها  علیه  طالبان  وکشور های حمایت کننده آنها ترغیب نماید دستاورد بلندی را نصیب خواهد شد.
مگر افغانستان به تنهایی نمیتواند در این راستا کاری را انجام دهد  زیرا پاکستان به عنوان کشور اول حامی طالبان برای مهار ساختن این حرکت دولت افغانستان کار خواهد کرد حتا میتواند دوستان سنتی خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وا  دار خواهد سازد که در این راستا از حق و صلاحیت ویتو شان کار گیرند.
اگر به آن برنامه های سازمان ملل که به اساس آن بر شماری از کشور ها  و یا سازمان ها تحریم ها وضع گردیده دقیق شویم بیشتر آن زاده فشار کشور های بزرگ و مشخصا  زاده فعالیت پنج عضو دایمی شورای امنیت بوده است .
اگر به جنایات طالبان  وقماش آنها داعشی ها  در افغانستان دقیق  شویم جنایات آنها سنگین تر از هرجنایت است که جهان در زندگی معاصر آن را شاهد است.
ضمناً این گروه در معاملات غیر قانونی از قاچاق مواد مخدر تا تاراج معادن کشور از پولشویی تا قاچاق اسلحه تا ترویج افراط گرایی و انتقال تروریستان ازیک کشور به کشور دیگر دخیل است وبا انجام شنیع ترین جنایات جان شماری زیادی از انسانها به شمول زنان  وکودکان را گرفته است و نسبت به هر گروه دیگر مستحق تحریم و مجازات است.
بهتر که افغانستان در یک دیپلوماسی قوی در این خصوص وارد عمل شود و به همکاری کشور های دوست بخصوص آن کشور هائیکه  که مانند افغانستان از فعالیت های هراس افگنانه  مصایب زیادی را متحمل شده است چهره اصلی طالبان را برملا ساخته وبا بازگو نمودن این مساله که طالبان یک پروژه و یک افزار در دست استخبارات کشورهای بیگانه مخصوصا پاکستان است  و ادامه حیات این گروه جز بربادی و ویرانی پیامد دیگری ندارد سازمان ملل را وا  دارد تا این گروه تروریستی  و رهبران آن را شامل لست سیاه  ساخته و جهان را از هرگونه معامله با این گروه هشدار دهد.
به این صورت کشور های حامی آنها نیز تنبیه خواهند شد.   ختم  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا