صحت

از نفس تنگی کابل در سرما جلوگیری کنید

کابل /26 عقرب/ باختر
آلودگی محیط زیست وهوا ممکن مرگ بارتر از جنگ باشد.
کارزار بسیج علیه دودگرایی از طرف ریاست حفاظت محیط زیست ولایت کابل امروز باهمکاری شش نهاد دیگر به راه انداخته شد.
به گفته برگزارکنندگان این کارزار آلودگی هوا و محیط زیست سالانه در کشور جان بیشتر از بیست هزار نفر را می گیرد.
برگزار کنندگان از شهروندان کشور خواستند که تا حد ممکن در فصل سرما از مواد محروقاتی دودزا استفاده نکنند و همچنان از حکومت تقاضا کردند که محصول زغال سنگ و مواد محروقاتی دود افزا را افزایش دهد و در مقابل محصول مواد نفتی و گاز مایع را کاهش بخشد.
محمد کاظم همایون رییس حفاظت از محیط زیست کابل، به خبرنگار آژانس باختر گفت که این ریاست به مناسبت هفته وحدت و مولود شریف به همکاری نهاد سبزنگر، شبکه نظارت از محیط زیست و منابع طبیعی، موسسه بینا، نهاد جانبازان افغانستان و حزب دفاع از حقوق حیوانات و چند نهاد دیگر در پیوند به جلوگیری از آلودگی هوا و استفاده نکردن از زغال سنگ در فصل سرما برنامه یی را زیر نام (بسیج علیه دودگرایی)، به راه انداخته است.
بی نظیر مطهر لطیفی رییس موسسه بینا، به خبرنگار آژانس باختر گفت که هدف از این برنامه، بسیج مردم علیه دودگرایی و آگاهی آنان از اضرار استفاده از زغال سنگ است وتلاش می شود که مالیه زغال سنگ افزایش پیدا کند وقیمت گاز کاهش یابد.
پیش از این شهر کابل یگانه پایتخت آلوده در سطح جهان شناخته شده بود. از چند روز به این طرف راه اندازان این کارزار، وسایط ترانسپورتی شهری دودافزا را بارنگ نشانی کرده اند و برای رانندگان آنان پانزده روز فرصت داده اند که به مشکل وسایط شان رسیدگی کنند، درغیرآن وسایط آنان متوقف می شود.
به گفته میثم سلطانی عضو موسسه بینا، سالانه بیشتر از بیست هزار نفر در افغانستان در اثر آلودگی محیط زیست جان می بازند. عبدالله، نواب و حامد
خبرنگاران افتخاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا