صحت

استفاده از خریطه های پلاستیک امراض سرطانی وقلبی بار می آورد

کابل باختر 6 حوت
وزارت صحت عامه نامه یی  را برای تشویق مردم بخاطر  استفاده بدیل از خریطه های پلاستیکی  امروز آغاز کرد.
این برنامه زیرشعار  استعمال نا معقول پلاستیک ، تهدید برای  صحت طی دوهفته  درکابل راه اندازی  می شود.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر:  درمحفل  افتتاح این برنامه که در تالار شفاخانه  عاجل ابن سینا برگزار  شد، داکتر احمد جان نعیم  معین پالیسی وزارت صحت عامه صحبت   نموده گفت: استفاده از خریطه های پلاستیکی  یک معضل  بزرگ صحی برای   مردم ماست وپلاستیک ماده یی است که پنجصدالی هزار  سال بدون تجزیه باقی میماند  وباعث  ملوث شدن آب های زیرزمینی  می شود، به نباتات مضر تمام  می شود ونیز  امراض چون سرطان ها وقلبی  را باعث می شود.
داکتر نعیم خاطر نشان  کرد که در کشور  ما متاسفانه پلاستیک مورد استفاده  زیاد دارد وباید خاطر نشان شود که رقم مصابان امراض  سرطان ها وقلبی  نیز بیشتر است .
وی گفت:  از سال  1390 به اینسو به اساس  مصوبه شورای وزیران  تورید واستفاده  خریطه های پلاستیک درکشور ممنوع قرار داده شد اما متاسفانه  هنوزهم  درکشور بخصوص  درشهر کابل از این خریطه ها استفاده بیشتر صورت می گیرد.
بعداً دراین محفل فوزیه علم  مشاور صحی،  خانم اول کشور نیز درمورد اضرار خریطه های پلاستیکی صحبت کرد.
دراین محفل نماینده های برخی از موسسات خارجی اداره  ملی حفاظت از محیط زیست ، شاروالی کابل نماینده های خبازان کابل وگروه نهاد دادخواهان شرکت ورزیده بودند .
شرکت کننده های این برنامه تعهد کردند که در دوهفته  آینده  درکنار آگاهی دهی به مردم به خاطر اضرار  استفاده از خریطه های پلاستیک شهروندان را  تشویق خواهند کرد تا از خریطه های تکه یی و یا کاغذ استفاده نمایند.
دراین  محفل  خاطر نشان شد که مواد  خوراکی بخصوص انتقال  نان خشک ، ماست ، روغن وسایر مواد درخریطه های پلاستیکی  خطرهای جدی صحی را ببار می آورد باید  دراین  امر مردم محتاط  باشند  .
همچنان  باید خاطرنشان  کرد که شرکت کنندهای این برنامه  پیام مهمی را  که به مردم  می رساند این است که بخاطر صحت خود ومردم خود درحال وآینده از  همین  اکنون نباید از خریطه وبارجامه های پلاستیکی استفاده شود زیرا درکنار  اینکه  به صحت وسلامتی خطر های  جدی  را ببار می آورد محیط را نیز  آلوده  وکثیف مینمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا