گزارش ها

تفسیر برخبر: قصر سفید روی آینده افغانستان با دیپلوماتان و قوماندانان نظامی خود به مشوره پرداخت

کابل باختر/ 24/ دلو
درحالیکه مقامات امریکایی نسبت به آینده افغانستان بعدازسال 2016 میلادی نگران اند، قصر سفید دریک نشست ویژه دیدگاه دیپلوماتان و قوماندانان پیشین خود در افغانستان را درخصوص اوضاع جاری این کشور استماع کرده است.
روز گذشته واشنگتن شاهد یک نشست امنیتی درخصوص افغانستان بود. این نشست مشورتی بعداز آن برگزار شد که تمایل امریکا برای ادامه حضور نظامیان آن کشور درافغانستان بعداز سال 2016 میلادی جدی شده است.
به باور آگاهان سیاسی درافغانستان ، امریکا نگران آن است که بعداز خروج کلی نیروهای خارجی ازافغانستان این کشور دچار سرنوشت عراق شود، عراق بعدازآنکه نیروهای امریکایی آن کشور را ترک نمود، دستخوش جنگ های فرقه یی ، حملات تروریستی و سرانجام ظهور گروه تروریستی داعش شد . با آنکه بخش اعظم نیروهای خارجی منجمله نیروهای امریکایی که به نام ائتلاف جهانی مبارزه علیه تروریزم که درافغانستان حضور داشتند در پایان سال 2014 میلادی این کشور را ترک گفتند مگر اضافه از ده هزار عسکر ناتو که بازهم بخش اعظم آن را عساکر امریکایی تشکیل میدهد زیرنام ماموریت قاطع درافغانستان باقی مانده اند که مصروف مشوره دهی و آموزش نیروهای افغان اند و درحالات هم ماموریت های هوایی را انجام میدهند مگر نشانه های وجود دارد که این ماموریت نمیتواند امریکا را درافغانستان قانع سازد بخصوص تحرکات گروه داعش در منطقه ، این بیم را گسترش داده است که داعشی ها به فکر نفوذ و یا به عباره دیگر درصدد گسترش خلافت خود ساخته شان به بخش های از آسیا جنوبی اند. طالبان درافغانستان و پاکستان، جهندالله درایران و سازمان های اسلامی درآسیا میانه و ساحات شمال غربی چین مهره های برای داعش درجنوب آسیا و آسیامیانه اند پس امریکا باید برای جلوگیری از بی ثباتی منطقه دست به کار شود و به گمان قوی نشست دیروز امنیتی در واشنگتن گام درهمین راستا بوده است.
مطبوعات امریکایی گفته اند که درنشست دیروز ، واشنگتن دیدگاه دیپلوماتان و قوماندانان پیشین خود درافغانستان را در خصوص چگونگی حضور سربازان امریکایی درافغانستان پرسیده است و مهم این است که دوسفیر پیشین امریکا جیمز کننگهم و راین کراکر و در کنار این دو ، قوماندان پیشین عملیات های ویژه ارتش امریکا ،رییس پیشین مرکز ضد هراس افگنی امریکا ومهمتر از همه جنرال کمیبل قوماندان فعلی نیروهای ناتو درافغانستان که خود یک جنرال چهارستاره ارتش امریکاست همه با یک صدا بودن در افغانستان را ترجیع و از تهدید های احتمالی هشدار دادند.
درهمین حال جوش ایرنست سخنگوی قصر سفید گفته است که رییس جمهور اوباما که درمورد برنامه خروج از افغانستان مطابق به برنامه ازقبل اعلام شده تمایل دارد . اما او راه احتیاط را با خود نگهداشته که نظر به اوضاع امنیتی افغانستان اقدام میکند و نظر به اوضاع تصمیم میگیرد.
به باور آگاهان امور درامریکا، بیرون کشیدن پای امریکا ازمیدان جنگ درافغانستان به آب دادن دستاورد ها و تکرار تجربه عراق است ، تجربه که امریکا را واداشت تا با یک هزینه دیگر برگردد.
مساله افغانستان باردیگر درمیدان سیاست درامریکا داغتر شده است گرم شده مساله افغانستان درامریکا درست زمانی صورت میگیرد که قرار است انتخابات ریاست جمهوری آن کشور درسال 2016 میلادی برگزار گردد گروه از منتقدان آقای اوباما ، اوباما دموکرات را مقصر کوتاهی امریکا در قضایای جهانی منجمله عراق و افغانستان میدانند که نتوانست این قضایا را به نفع امریکا بچرخاند و از اقتدار امریکا کاسته است.
درحالیکه گروه دیگر که همفکران اوباما اند درگیر شدن امریکا را درافغانستان وعراق ضایع شدن وقت و پول امریکا دانسته اند .
به هر ترتیب مسایل جهانی چون موقف امریکا درقبال اوکرائین ، حوادث شرق میانه بخصوص مبارزه علیه افراط گرایی و تروریزم، قضیه افغانستان که شاخص های عمده سیاست خارجی امریکا است سرنوشت انتخابات آن کشور را درسال 2016 میلادی رقم خواهد زد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا