جهان

اشتهای زیاد، عامل چاقی بسیاری از کودکان است

لندن – بی بی سی – 3 سنبله – باختر

بیشتر کودکان از خوردن لذت می برند ولی برخی از کودکان اشتهای سیری ناپذیر دارند و دائما می خواهند چیزی بخورند و در نتیجه یک مشکل جدی برای والدینشان ایجاد می کنند.

اخیرا گزارش شد که شمار کودکان و نوجوانانی که به دلیل چاقی مفرط در شفاخانه بستری شده اند، در طی ده سال گذشته چهار برابر شده است.

متخصصین می گویند اشتهای افراد متفاوت است. پرفسور استفن بلوم، متخصص بیماری چاقی در پوهنتون لندن، که در باره سیستم های کنترل اشتها تحقیق می کند می گوید: "ساختمان بدن انسان ها متفاوت است. همانطور که شکل ظاهری افراد متفاوت است وضعیت داخلی بدن آنها نیز تفاوت دارد.".

در حال حاضر در مورد این که چگونه می توان اشتها را کنترول کرد، تحقیقاتی شروع شده است.

صدف فاروقی، استاد رشته میتابولیسم در پوهنتون کمبریج و رئیس تحقیقات مربوط به چاقی ژنتیک در تحقیقاتی که تحت سرپرستی او صورت می گیرد، توجیه این موضوع است که چرا برخی زودتر از بقیه وزنشان اضافه می شود. پرفیسور فاروقی می گوید: " اطلاعات ما واقعا بسیار کم است، اشتها، یک موضوع پیچیده ای است. آنچه که می دانیم این است که یک ژن موروثی در ارتباط با اشتها وجود دارد ولی علاوه بر آن عوامل دیگری از جمله محیط و رفتار نیز موثر هستند."

پرفسور فاروقی می افزاید حس چشایی هم دارای نقش است چون دانشمندان می دانند که حس چشایی همه مردم یکسان نیست و بعضی غذاها که از نظر ذائقه یک نفر خوشمزه است ممکن است از نظر شخص دیگری بی مزه باشد.
متخصصین سلامتی می گویند در بسیاری موارد رفتار ناخودآگاه والدینی که نگران اشتهای زیاد فرزندشان هستند، مسبب چاقی کودکان است؛ از جمله دادن اندازه غذای بزرگسالان به کودکان و استفاده از بشقاب های کلان برای غذای اطفال.
از آنجا که برخی شواهد بالینی حاکی از این است که بچه ها به طور طبیعی به اندازه اشتهایشان غذا می خورند، عده ای بر این عقیده اند هنگامی که کودک غذای سالم می خورد باید گذاشت تا حدی که مایل است غذا بخورد.

تیم فرای، سخنگوی انجمن ملی چاقی در بریتانیا می گوید بچه ها معمولاً بیشتر از حد نیاز غذا نمی خورند و اگر به حال خودشان گذاشته شوند و خودشان تصمیم بگیرند یاد می گیرند که برنامه غذایی منظمی داشته باشند. اگر وزن اضافه کنند باید میزان ورزش و فعالیت بدنی آنها را افزایش دهید. موضوع در باره توازن میزان انرژی کسب شده با انرژی مصرف شده است."

در نهایت امر، والدین هر یک مکانیسم مخصوص خودشان را برای جلوگیری از چاقی فرزندشان به کار می برند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا