گزارش ها

آگاهان سیاسی:امریکا با متحدان خود هماهنگ نیست

کابل  باختر  اول  اسد
آگاهان سیاسی مطرح می کنندکه گفته های اخیر سفیر فرانسه در کابل که می گوید(امریکا در افغانستان در پی منافع خود است ) نشان می دهد که میان امریکا و متحدان غربی آن در جنگ علیه هراس افگنی هماهنگی و انسجام وجود ندارد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد:داوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل گفته است که امریکا در افغانستان به دنبال منافع شخصی خود است و بنابر سرمایه‌گذاری هنگفتی که در این کشور کرده است مسیر آن با دیگر کشورها فرق دارد.
سفیر فرانسه که با یک شبکه تلویریونی در کابل صحبت می کردهمچنان گفته است: (شکی نیست که دوستان امریکایی ما طی سال‌های طولانی در افغانستان سرمایه‌گذاری گزاف کرده اند و سربازان زیادی در میدان نبرد دارند .از همین‌رو در مسایل افغانستان منافع مشخص شان را دنبال می‌کنند و آنان مسیر خودشان را دارند دنبال می‌کنند. اما تکرار می‌کنم که اگر به کمک ما نیاز باشد ما با افتخار این کار را می‌کنیم.)
سفیر فرانسه در افغانستان، از نشست میان افغانان در دوحه استقبال کردو خاطر نشان می کند که از این دست رأیزنی‌ها می‌تواند روند گفت ‌وگوها و مصالحه با طالبان را سرعت بخشد.
مارتینون، افزوده است (نشست دوحه موفقیت خوبی بود. به باور من اعلامیه یی که در نتیجه این نشست به دست آمده است یک اعلامیه خوبی بود که در برخی موارد آن، مفکوره خوبی جا داده شده است و این باید یک نکته دیگری برای پیشرفت باشد. شاید هم در عین چهارچوب و یا هم به شکل مذاکرات مستقیم.)
آگاهان سیاسی افغان می گویند که گفته های اخیر این دیپلمات فرانسوی٬ نمایانگر آن است که میان امریکا و متحدان غربی آن در جنگ جاری در افغانستان هماهنگی لازم وجود ندارد و هر کدام منافع خود را دنبال می کند.
این آگاهان ٬دلیل طولانی شدن جنگ درافغانستان واین که مبارزه جهانی علیه هراس افگنی به بن بست رسیده است را  به پراگندگی اعضای ایتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنی ربط می دهند.
دیدگاه متفاوت وتعریف ناهمگون ازهراس افگنی و افراط گرایی باعث سرگردانی٬اعضای ایتلاف جهانی مبارزه علیه هراس افگنی شده است.
این آگاهان به این باور اند که  گفته های مارتینون که امریکا بیشترین عسکررا در افغانستان دارد و سرمایه گذاری گزافی در این کشور کرده است این مساله را می رساندکه امریکا در پی منافع مشخص در افغانستان  است وکمتر حاضر می شود که کشور های دیگر را شامل این منافع کند.
در همین حالی احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در گفت وگو با خبرنگار آژانس باختر با تایید گفته های سفیر فرانسه گفت که بدون شک امریکا به دنبال منافع خود در افغانستان است و این گفته های سفیر فرانسه حقیقت دارد چرا که امریکا هیچ گاهی منافع متحدانش را در نظر ندارد.
همچنان جنرال عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی در این مورد می گوید که امروز ناتو به همین فکر است که امریکا دنبال منافع خود در افغانستان است و در مزاکرات با طالبان ناتو و همپیمانانش را در حاشیه قرار داده است.
وی گفت که امریکا یک شعار دارد دوست دایمی و دشمن دایمی وجود ندارد بل منافع دایمی وجود دارد.
جنرال امرخیل واضح کردکه گفته های سفیر فرانسه صد در صد حقیقت دارد این چیزی است که هم مردم افغانستان و هم جهان به این پی برده اند که امریکا در افغانستان منافع شخصی خود را دنبال می کند.
آگاهان سیاسی افغان تاکید دارند که  زمانی که هماهنگی و انسجام میان امریکا و کشورهایی که خود را متحد امریکا در جنگ علیه هراس افگنی می دانند به وجود نیآاید مشکل است از پیروزی در برابرهراس افگنان سخن گفت. ذهاب صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا