سیاست

اظهارات وزیر امور خارجه در نشست مشترک خبری تاجکستان

کابل باختر 29 دلو
اظهارات صلاح¬الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در آغاز نشست مشترک خبری با سراج¬الدین اصلوف وزیر امور خارجه جمهوری تاجکستان
در آغاز، می¬خواهم از دعوت رسمی و مهمان¬نوازی دوستانه برادر و همکار گرامی¬ام، وزیر امور خارجه، اصلوف، ابراز سپاس نمایم. برای من و هیئت همراهم، این سفر کاری به شهر زیبا و با شکوه دوشنبه و دیدارهای رسمی با مقامات عالی¬رتبه کشور دوست و برادر، جمهوری تاجکستان، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنان، جا دارد از همسایگی نیک و حسن نیت دولت و مردم شریف تاجکستان در برابر دولت و مردم افغانستان و از همکاری¬های سودمند میان کشورهای مان در سطوح دوجانبه و چندجانبه، با قدردانی یادآوری نمایم. ملت¬های هردو کشور، با پیوندهای گسست¬ناپذیر دینی، زبانی و فرهنگی؛ در طول تاریخ، به گونه مسالمت¬آمیز در کنار هم زیسته و خوشبختانه، هیچ¬گاهی در روابط با همدیگر، تنشی را دچار نگردیده اند.
افغانستان نخستين كشوري بود که به تاریخ ۱۲ دسامبر ۱۹۹۱ استقلال جمهوری تاجکستان را به رسمیت شناخت و از تاریخ ۱۳ جولای ۱۹۹۲ که روابط دیپلوماتیک میان دو کشور برقرار گردیده تا اکنون، افغانستان بیشتر از یک¬صد سند حقوقی را به منظور گسترش همکاری¬های دوجانبه و چندجانبه در ساحات مختلف، با جمهوری تاجکستان امضاء کرده است.
به همین سان، دولت و مردم تاجکستان در دشوارترین اوقات، به ویژه در زمان مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان و تروریزم بین¬المللی، در کنار مردم ما قرار داشته و از هیچ¬گونه همکاری دریغ نورزیده اند که هرگز فراموش مان نخواهد شد.
در یک و نیم دهه اخیر، همکاری¬های افغانستان و تاجکستان در ساحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجارتی و ترانزیتی، در چهارچوب دوجانبه و چندجانبه، بیشتر از پیش گسترش یافته است که آغاز مراحل تطبیقی پروژه کاسا یک¬هزار و پروژه خط آهن آسیا (ترکمنستان-افغانستان-تاجکستان) و تلاش¬های هردو کشور در جهت تطبیق پروژه خط آهن پنج¬جانبه چین-قرغیزستان-تاجکستان-افغانستان-ایران، نشانه¬ بارزی از همکاری نزدیک افغانستان و تاجکستان در استفاده بهینه از موقعیت مساعد هردو کشور برای اتصال کشورهای منطقه از راه ترانزیت و انتقال انرژی می¬باشد.
وزیر امورخارجه کشور خاطر نشان ساخت،در ملاقات سودمندی که من امروز با اصلوف داشتم، راه¬های گسترش هرچه بیشتر همکاری¬های دوجانبه و چندجانبه، حمایت کشورهای مان از همدیگر در مجامع و سازمان¬های منطقوی و بین¬المللی، رسیدگی به نگرانی¬ها، چالش¬ها و تهدیدات مشترک و استفاده از فرصت¬های مشترک را به گونه همه¬جانبه به بحث و بررسی گرفتیم.
بحث روی نگرانی¬های مشترک از ناحیه تهدیدات امنیتی، بخش مهمی از آجندای ملاقات امروز مان بود. جمهوری اسلامی افغانستان نگرانی جمهوری تاجکستان از تهدیدات تروریستی را به خوبی درک می¬کند و من امروز مجدداً به اصلوف اطمینان دادم که تأمین امنیت سرحدات میان کشورهای مان از اولویت¬های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان بوده و به هیچ گروهی اجازه نمی¬دهند که از سرزمین ما، امنیت کشورهای همسایه را آسیب رسانند. فعالیت¬های گروه¬های تروریستی در افغانستان یک مشکل داخلی نبوده، بلکه ابعاد منطقه¬یی و جهانی دارد. گروه¬های متعدد تروریستی از کشورهای مختلف منطقه به افغانستان آمده و با برهم زدن امنیت و ثبات در قلمرو ما، می¬خواهند از آن برای تهدید نمودن کشورهای منطقه و جهان استفاده کنند، اما نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان در خط نخست مبارزه با این گروه¬ها قرار داشته و در واقع به نیابت از منطقه و جهان، در این راه همه روزه قربانی می¬دهند. چنانچه تهدید تروریزم نه تنها متوجه افغانستان، بلکه متوجه کشورهای منطقه و جهان نیز است، ما همواره تأکید ورزیده ایم که برای مبارزه مؤثر با آن، به تشریک مساعی و همکاری بیشتر منطقه¬یی و جهانی نیاز است.
در ملاقات امروز توافق نمودیم که افزون بر تروریزم؛ افراط¬گرایی خشونت¬آمیز، تولید و قاچاق مواد مخدر و جرایم دیگر، به عنوان چالش-های در هم تنیده و به هم پیوسته، مایه نگرانی مشترک افغانستان و تاجکستان بوده و نیاز است که هردو کشور با هم و با کشورهای دیگر منطقه و فراتر از آن، برای رفع این نگرانی¬های امنیتی، کار نمایند. به منظور همکاری هرچه بیشتر در تأمین امنیت سرحدات میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجکستان، به تبادله اطلاعات میان نهادهای امنیتی و تماس¬های مستقیم میان فرماندهان نیروهای سرحدی دو کشور توافق نمودیم.
همچنان در ملاقات امروز، پیرامون همکاری¬های اقتصادی میان دو کشور نیز به بحث پرداختیم. در این زمینه، از مؤثریت کار کمیسیون مشترک بین¬الحکومتی افغانستان و تاجکستان که در سال ۱۳۸۴ ایجاد گردیده و با برگزاری پنج نشست تا اکنون، در راستای گسترش همکاری¬های اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، علمی، فرهنگی و قونسلی میان دو کشور، دستآوردهای ارزنده¬ای داشته است، قدردانی و فیصله به عمل آمد تا ششمین نشست این کمیسیون در آینده نزدیک در کابل تدویر یابد.
به همین ترتیب، چنانچه همکاری¬های قونسلی میان دو کشور ساحه وسیعی را به شمول عملی¬سازی موافقتنامه انتقال محکومین به حبس احتوا می¬کند، تصمیم اتخاذ گردید تا به منظور تسهیل و تسریع همکاری-ها در این ساحه، کمیته مشترکی برای مشورت¬های قونسلی میان وزارت-های امور خارجه افغانستان و تاجکستان ایجاد گردد.
در عرصه همکاری¬های فرهنگی و روابط مردم با مردم، برقراری تماس¬ها و دیدارهای بیشتر میان دانشمندان، فرهنگیان، ورزشکاران، هنرمندان و جوانان کشورهای مان را با اهمیت خوانده و بر افزایش بازارهای مشترک برای باشندگان نوار سرحدات میان افغانستان و تاجکستان و تجلیل از شخصیت¬های برجسته حوزه مشترک علمی و فرهنگی توافق نمودیم.
وی افزود که:
باور دارم همین¬گونه که ملاقات امروز من با وزیر امور خارجه جمهوری تاجکستان موقع خوبی را برای بحث همه¬جانبه پیرامون مسائل مختلف مورد علاقه دوجانبه و نگرانی¬های مشترک فراهم ساخت، افتخار ملاقات در جریان این سفر رسمی با رئیس جمهوری تاجکستان نیز فرصت ارزنده¬ای برای تبادل نظر با وی در باره تعمیق بیشتر مناسبات دوستانه میان کشورهای مان خواهد بود.
در پایان، برای مردمان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجکستان دوستی و همدلی پایدار و رفاه و تعالی روز افزون آرزو می-کنم.  تشکر! .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا