جهان

تهدید گرم شدن کره زمین به زندگی بشر

نیویارک – بی بی سی – 12 حمل – باختر
سازمان ملل در تازه‌ ترین  گزارش خود هشدار داده‌است که تغییرات شدید آب و هوا بشر را از نظر تامین غذا، صحت، زیر آب رفتن خشکی‌ها و امنیت تهدید می‌کند.
این گزارش پس از یک هفته بحث و گفتگوی پر تنش مقامات و کارشناسان سازمان ملل در یوکوهامای جاپان منتشر شده است.
بنا بر این گزارش آثار فعالیت‌های بشر و گرم شدن هوای کره زمین فشار بیش از حدی را بر سیستم‌های طبیعی وارد کرده که زندگی بشر را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این گزارش دومین گزارش از رشته گزارش‌هایی است که قرار است "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی در سال جاری میلادی منتشر کند.
در این گزارش آمده که"ابعاد فزاینده گرم شدن "آب و هوای کره زمین" احتمال تغییرات شدید، فراگیر و غیر قابل برگشت اقلیمی را افزایش داده است."
گزارش همچنین تاکید می‌کند که سیستم‌های طبیعی و انسانی در تمام قاره‌ها و اقیانوس‌ها در دهه‌های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مختلف قرار گرفته‌اند، از ذوب شدن یخچالها گرفته تا گرم شدن زمین‌های یخ‌زده.
از زمان گزارش قبلی در سال ۲۰۰۷ شواهد علمی در باره گرم شدن هوای کره زمین دو برابر شده است.
در این گزارش به تغییرات کوتاه مدت سیستم‌های طبیعی در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده اشاره شده است.
تغییرات اقلیمی همچنین منابع آب آشامیدنی را تهدید می‌کند و با افزایش آب بحرها، زمینهای وسیعی زیر آب خواهند رفت؛ آب اقیانوس‌ها اسیدی خواهد شد و گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض نابودی قرار می‌گیرند.
پروفیسور نیل اَگِر یکی  از نویسندگان گزارش می‌گوید این ارزیابی به هیچ وجه "اغراق آمیز نیست و با گذشت زمان خطر افزایش پیدا می کند."
سیل و مرگ ناشی از گرما افزایش پیدا می‌کند و این خطر برای کسانی که در فضای باز کار می‌کنند مثل دهاقین و کارگران ساختمانی شدیدتر است.
این تغییرات باعث افزایش مهاجرات، تنش‌ها و منازعان محلی و منطقه‌ای شده و امنیت کشورها را به خطر می‌اندازد.
با وجود اینکه در کوتاه مدت تبعات گرم شدن هوای زمین در کشورهای فقیر بیشتر است ،اما کشورهای ثروتمند هم مصئون نخواهند ماند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا