اقتصاد

بهره برداری از ذخیره گاه آب زراعتی دربلخ

مزارشریف / باختر/ 7/ جدی
ازجمله سه صدو پنجاه و هشت ذخیره گاه آب درولایات شمال پنجاه ذخیره آن امروز درولایت بلخ به بهره برداری سپرده شد.
این ذخیره گاه ها درحالی افتتاح شدند که اداره زراعت بلخ با همکاری موسسات خارجی سه صدو پنجاه و هشت ذخیره گاه آب و یکهزار پمپ های آب پاش را برای دهاقین ولایات شمال قبلاً حفر نموده بود، پنجاه ذخیره آن را در ولایت بلخ بدسترس دهاقین قرار داده است.
احمد فهیم جبار خیل مسوول پروژه اس ال پی به آژانس باختر گفت ، هدف از ایجاد ذخیره گاه ها جلوگیری از آب های سرگردان درفصل زمستان میباشد که درفصل بهار ازآب این ذخیره ها توسط پمپ های آب پاش در باغ ها و زمین های زراعتی توزیع میگردد.
جبارخیل اضافه کرد ، از سوی هم این ذخیره گاه ها درجلوگیری از تخریب زمین ها درهنگام سرازیر شدن سیلاب ها نیز موثر واقع میشود.
گفته میشود این پروژه به مصرف سه ملیون دالر تکمیل شده که هر ذخیره گاه گنجایش بیش از پنجصد متر مکعب آب را دارا است وهر ذخیره بیش از ده جریب زمین را آبیاری مینماید که شیوه استفاده از آن نیز برای دهقانان آموزش داده خواهد شد.
منبع اضافه کرد، این برنامه آزمایشی است اگر دهاقین از این پروژه حمایت کنند آن را درتمامی ولسوالی ها وسعت میبخشیم .
قابل ذکراست که قیمت هرپمپ بایک ذخیره تانکر پنج هزار لیتره آب بیست و هشت هزار افغانی از سوی دهاقین پرداخته میشود و متباقی هزینه از سوی اداره یاد شده تمویل میگردد.
تعدادی از دهقانان از راه اندازی این پروژه راضی هستند و می گویند از یکسو درحاصل های ما افزایش رونماشده و از سوی دیگر از تخریب زمین ها ازسیلاب جلوگیری بعمل می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا