فرهنگ

تیاترخیابانی عدالت خواهی برای فرخنده

کابل/ باختر/ 7 ثور
صدهاتن از فعالان حقوق زن و جامعه مدنی امروز درجوار زیارت شاه دوشمشیره "ع "جاییکه چهل روز قبل فرخنده بانوی جوان سوختانده شد، گردهم آمدند و با نمایش تیاتر برای این بانو دادخواهی کردند.
این فعالان که بیشترشان را زنان تشکیل می دادند، گفتند که با گذشت چهل روز از قتل فرخنده هنوز هم گوشه هایی ازاین دوسیه درابهام قرار دارد.
آنان خواستار شفافیت در روند بررسی دوسیه این بانوی جوان ازسوی نهاد های عدلی و قضایی شدند.
لینا علم هنرپیشه سینمای کشور که دراین تیاترماجرای فرخنده را تمثیل می کرد گفت: فرخنده دختر بی گناه بود و او را زجرکش کردند، من امروز درد او را حس کردم.
وی افزود که نهادهای عدلی و قضایی باید دوسیه قتل فرخنده را به صورت جدی  شفاف پی گیری کرده و عاملان این جنایت را به کیفر برسانند.
فرخنده بانوی 27 ساله  یک روز قبل ازسال نو خورشید به اتهام آتش زدن قرآن از سوی افراد خشمگین با سنگ و چوب کشته و سپس جسدش سوختانده شد.
قتل فرخنده درمرکز شهرکابل، واکنش های گسترده مردم را در داخل و خارج از کشور برانگیخت.
شهروندان کشور می گویند هنوز این جنایت را فراموش نکرده و برعدالت خواهی برای فرخنده تاکید می کنند.
فرهاد دریا آواز خوان و فعال جامعه مدنی می گوید، مردم قتل فرخنده را هنوز فراموش نکرده اند و متوجه کارکرد رهبران حکومت وحدت ملی به ویژه نهاد های عدلی و قضایی درپیوند به این قضیه هستند و این نهاد ها باید به صورت شفاف این دوسیه را بررسی کنند.
پولیس می گوید، تاکنون پنجاه تن به شمول بیست مامور پولیس را درپیوند به این رویداد بازداشت کرده و دوسیه های آنان را به محکمه  فرستاده  اما با گذشت یک ماه هنوزاین دوسیه ها نهایی نشده است.
بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی امروز در یک نشست خبری گفت: لوی څارنوالی دوسیه های چهل و نه تن از متهمان قتل فرخنده را به محکمه ولایت کابل فرستاده است.
او اضافه کرد که دوسیه متهمان توسط 18 تن از حارنوالان نخبۀ کشور بررسی همه جانبه گردیده است.
شهروندان کشور با اشاره به وجود فساد در نهاد های عدلی و قضایی  می گویند که برخی از افراد زورمند در درون حکومت درتلاش رهایی برخی از این متهمان هستند.
آنان هشدارمی دهند، اگر دوسیه متهمان قتل فرخنده به صورت روشن پی گیری نشود و تمام عاملان این رویداد به کیفر نرسند، به عدالت خواهی شان ادامه داده و به خیابان ها می ریزند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا