جامعه

پیام رییس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت روز جهانی کودک

کابل باختر/ 11/ جوزا
پیام رییس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت روز جهانی کودک
روز اول جون، روز جهانی کودک است. این روز در سراسر جهان تجلیل میشود. هدف از این تجلیل در واقع بها دادن به معیشت، وقایه، صحت، تعلیم و تربیه سالم اطفال درجوامع بشری است.
ما درحالی درکشور خود روز جهانی اطفال را تجلیل میکنیم که به استعانت خداوند متعال دروضع اطفال کشور ما به صورت عام ، نسبت به دوازده سال گذشته بهتری چشمگیری رونما شده است. اکنون درمرگ و میراطفال کاهش قابل ملاحظه مشاهده میشود. میزان ابتلاء به امراض دوره طفولیت نیز به صورت کلی کم شده میرود و روبه نابودی است. برای وقایه و حمایه اطفال نیز کارهایی شده و از همه مهمتر این که همه ساله صدها هزار کودک به مکتب میروند و بدین ترتیب دراکثر مناطق شهری شیرخوار گاه ها و کودکستان ها فعالیت دارند. اما درکنار این همه دست آوردها ، کاستی ها و نیازمندی های دیگر درزمینه داریم که خواهان توجه همه گان است.
با وجود همه تلاشها، دربعضی مناطق کشور نسبت تهدید طالبان مکاتب و مدارس به روی اطفال ما بند اند، همچنان درشماری از مناطق روستایی نسبت به همین تهدید اطفال روستاهای ما از تطبیق واکسین امراض دوره طفولیت محروم میشوند.
شماری از اطفال ما به جای تعلیم درسنین پائین کار میکنند و حتی به کارهای شاقه مصروف اند، در اثر نبود آگاهی های لازم به صحت و نظافت اطفال چنان که بایسته است توجه نمیشود.
آینده کشور به اطفال امروز ما تعلق دارد، اگر طفل ما صحتمند بود، روان سالم داشت، مکتب رفت و تعلیم کرد، تربیه سالم کسب کرد، به همان پیمانه رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ما درآینده سریع خواهد بود و نیازمندی هایی که امروز داریم به مراتب اندکتر درآینده خواهد بود. ترقی ، انکشاف و سرنوشت سرزمین ما به دستان اطفال سالم و مکتب رو امروزه رقم میخورد. در کنار موسسات مسوول دولتی و غیر دولتی حمایه اطفال، وظیفه اساسی خانواده ها، والدین و درنهایت تمام افراد جامعه است که به وضع صحی، تعلیمی و تفریحی اطفال خود توجه کنیم، این توجه در حقیقت دل بستگی ما را به آینده شگوفان کشور نشان میدهد.
از تمام هموطنان خود درسراسر کشور تمنا دارم که اطفال بی سرپرست را بیشتر مورد توجه قرار دهند و هریک ما باید کمک ممکنه را با چنین اطفالی روا داریم، تا آنها به افراد بار دوش جامعه مبدل نشوند، بلکه خود در تحرک مثبت جامعه نقش داشته باشند.
در پایان روز جهانی کودک را به تمام کودکان تبریک میگویم و از وزارت اطلاعات و فرهنگ و موسسات همکار تشکر میکنم که تجلیل از این روز را در کشور سازماندهی کرده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا