فرهنگ

سنگ تهداب کتابخانۀ ملی افغانستان در کابل گذاشته شد

کابل باختر20 میزان
دکتورسید مخدوم رهین سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروزسنگ تهداب کتابخانۀ ملی افغانستان را در منطقه یکه توت شهر کابل گذاشت .
در محفلی که به  این مناسبت به اشتراک پوهاند نعمت الله شهرانی ،  داکتر عبید الله عبید سرپرست وزارت تحصیلات عالی ، مشاورمعاونیت دوم ریاست جمهوری، عبدالجبارتقوا سرپرست ولایت کابل ،معاون شاروالی کابل ، معینان و روسای وزارت اطلاعات وفرهنگ ،شماری از مسوولان دولتی و برخی ازاستادان پوهنتون برگزار گردیده بود ،  در آغاز دکتور سید مخدوم رهین سرپرست اطلاعات وفرهنگ ضمن آن که در  رابطه به اهمیت و ارزشمندی کتاب واثرات مثبت آن برارتقای جامعه و صدمات جنگ های گذشته برکتابخانه های کشور، صحبت کرد ، افزود :  افغانستان در پهنای تاریخ کهن خود همیشه خانه کتاب بوده و کمترکشوری را در جهان سراغ داریم که مانند مملکت ما سابقۀ کتابخانه ، کتاب ، کتابداری و صنایع کتاب سازی بوده باشد.
دکتوررهین گفت : سه هزار سال پیش در سرزمین ما کتاب اوستا که پدید آوردۀ آن زردشت پیام آور بلخی بود ، در روی 12 هزار پوست گاو نوشته شد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ اضافه کرد که اززمانه های بسیار پیش ازاسلام که ما صاحب کتاب و کتابخانه بودیم تا دوره اسلامی که واقعآ درخشش کتاب نویسی و صنایع مربوط به کتاب از نوع  تجلید ، تزیین ، و انواع و اقسام دیگر هنرها را به کارمیبردند و ما هنوزگنجینه هائی از آثاربسیارظریف هنری در عرصۀ کتاب سازی داریم  بخصوص متون قرآنی و تفاسیر.
دکتوررهین گفت که در دورۀ اسلامی کتابخانه های بلخ ، هرات ، گردیزو غزنی ، هرکدام شهرتی خاصی در سراسرجهان اسلام داشتند و امروز در هر سرزمین که کتاب ، کتابخانه و کتابخوانی مورد احترام است ، آن ملت و آن سرزمین مرحلۀ مهم ازارتقای خودرا پیموده است .
بعدآ پوهاند نعمت الله شهرانی پیرامون اهمیت علم و کتاب ازدیدگاه اسلامی معلومات داده گفت :  اولین آیت که ازقرآن عظیم الشان نازل شده درمورد علم است که ارزش علم را به جامعه انسانی بیان کرده است.
وی خاطرنشان ساخت که ترقی ها، انکشافات و کشفیات حیرت انگیز امروز همه مدیون کتاب های آسمانی است که ازجانب خداوند ج به انبیا فرستاده شده تا در هدایت مردم بکوشند .
همینگونه دراین محفل داکترسید ضیا حسینی مشاور وزارت شهر سازی و طراح پروژۀ عمارت کتابخانۀ ملی افغانستان ، دررابطه به ساختمان این کتابخانه معلومات داده گفت که ساختمان این کتابخانه قراراست که در ساحۀ 40 هزارمترمربع زمین  در پنج طبقه که دو طبقه تهکو و سه طبقۀ آن درسطح زمین است ، ساخته میشود .
وی افزود که کتابخانۀ ملی گنجایش سه میلیون جلد کتاب را و دریک وقت ظرفیت پذیرش 2200 نفرمطالعه کننده را دارا خواهد بود و 24 تالار در بخش های مختلف کتاب خواهد داشت.
در اخیرمحفل سنگ تهداب کتابخانۀ ملی توسط دکتوررهین سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ ، پوهاند نعمت الله شهرانی ، داکتر عبید الله عبید سرپرست وزارت تحصیلات عالی ، عبدالجبار تقوا سرپرست ولایت کابل و پوهنمل نبی فراهی معین وزارت اطلاعات وفرهنگ گذشته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا