جهان

حکومت ایران الکترونیکی شدن انتخابات را تصویب کرد

تهران/دویچه ویله/باختر/12 جوزا
حکومت ایران روز گذشته اجرای انتخابات آینده با استفاده از وسایل برقی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به روش کمپیوتری مورد تصویب قرار داد. این تصویب بر اساس نتایج اجرای آزمایشی انتخابات کمپیوتری در تعدادی از حوزه‌ها در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و با توجه به تجارب سایر کشورها صورت گرفته است.
ایران در حالی برگزاری انتخابات الکترونیک را تصویب کرد که یک روز پیش از آن حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنانی در جمع والی ها و قوماندانان کشور بر ضرورت شفافیت انتخابات و رفع همه شبهات در باره سلامت آن سخن گفت. او از جمله گفت که صندوق رای باید شفاف باشد تا رای‌دهنده مطمئن شود که از قبل آن را (با رأی‌های ساختگی) پر نکرده‌اند.
پیش از آن نیز محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزارت داخله احتمال الکترونیکی‌شدن انتخابات مجلس را مطرح کرده بود .
با این همه این سوال مطرح است که ایران به لحاظ زیرساخت‌ها و مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تا چه حد برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آمادگی دارد.
سرعت اینترنت، فراگیری آن، امنیت سایبری، آموزش الکترونیکی رأی دهندگان و مسئولان حوزه‌های رأی و به خصوص اطلاعات دقیق جمعیتی از شرایط لازم برای الکترونیکی‌شدن انتخابات به شمار می‌روند. دستکم اختلالات جدی‌ای که در آمارهای مربوط به اعطای کمک ها یا حذف بخش‌هایی از جمعیت از این روند پیش آمده نشان‌دهنده آن است که در این زمینه‌ها مشکل کم نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا