جهان

نشست لندن: ایران باید مسولیت کامل سقوط طیاره مسافربری رابپذیرد و غرامت بپردازد

لندن/ بی بی سی/ 27جدی/ باختر
وزاری خارجه پنج کشوری که شهروندان آنان در سقوط طیاره مسافربری اوکراین با راکت سپاه پاسداران کشته شدند، گفته‌اند که تهران باید "مسوولیت کامل" این سانحه را بپذیرد و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.
آنان همچنان خواستار محاکمه عاملان سانحه شدند.
وزرای خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، اوکراین، سویدن و افغانستان دیروز در نشستی که در لندن در رابطه با سقوط این طیاره برگزار شد، شرکت کردند. هدف از این نشست اعمال فشار بیشتر بر حکومت ایران برای پاسخگویی درباره هدف قراردادن این طیاره مسافربری بود.
وزرای خارجه این پنج کشور در بیانیه‌یی که در پایان این نشست منتشر کردند، به نکاتی اشاره کردند که می‌تواند مشخص کننده "تعامل آنان" با مقامات ایران در این زمینه باشد.
از جمله اطمینان یافتن در این مورد که "ایران مسوولیت کامل سقوط دادن طیاره بوینگ ۷۳۷ را بپذیرد و وظایفش را نسبت به خانواده‌های قربانیان و سایر بخش‌ها از جمله پرداخت غرامت" انجام می‌دهد.
کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین خواستار "تحقیقات مستقل و شفاف بین المللی" تحت نظارت کنوانسیون سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی" با شرکت کشورهایی شدند که شهروندانشان در این سانحه کشته شدند.
در این بیانیه پنج کشور همچنین خواستار "دسترسی کامل و بدون مانع" به مقامات ایران برای فراهم کردن خدمات قنسولی و شناسایی و بازگرداندن قربانیان "با شایستگی" و براساس خواسته‌های خانواده های آنان شدند.
۱۸ ماه جدی، ساعاتی پس از حمله راکتی ایران به پایگاه‌های امریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست امریکا بود، یک طیاره مسافربری از نوع بوینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوانوردی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از میدان هوایی امام خمینی تهران سقوط کرد.
منابع ایرانی علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند اما سه روز بعد و پس از انتشار اطلاعاتی مبنی بر اصابت یک راکت به طیاره به وسیله منابع غیر ایرانی، ایران رسما اعلام کرد که این طیاره به اشتباه هدف دافع هوای سپاه پاسداران قرار گرفته است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا